Évösszegzés 2023

december 31, 2023

Idén ismét a Bookriot - az elmúlt évek alatt egyre jobban testreszabott - olvasós táblázata segítségével összegzem az elmúlt évet. 2023-ban is rengeteget olvastam, de jóval kevesebb könyvet szereztem be, mint az elmúlt években - ill. nagyon soktól megváltam #köszVinted.

Szerencsére több könyves rendezvényen részt tudtam venni, ez is az egyik 2023-as tervem volt, de persze ebből sosem lehet elég! :)

Szerzemények

A tavalyi 60 db-os beszerzést majdnem a felére csökkentettem: 32 könyv érkezett hozzám, ami közül 26-ot elolvastam. Na ez már igazi rekord :D Szeretném ezt a tendenciát jövőre folytatni!


Áprilisban még a februári Agave nyereményjáték és friss megjelenések dobták meg a beszerzéseimet, a többi hónapban szépen tartottam magam a 2-3 új könyvhöz. Ez még az a kezelhető mennyiség, amit el tudok olvasni az adott hónapban-évszakban. 


A molyos a magánkönyvtáram olvasottsága 95%, ami 3-al több, mint a tavalyi - főleg, hogy ebben van néhány olyan könyv is, amit feltettem eladásra és nem tervezem elolvasni.

Olvasmányok

214 könyvet fejeztem be, ami 57994 oldal*.

Idén - ahogy tavaly - 5 könyvet hagytam félbe.

A legtöbbet oldalszámokat tekintve júniusban olvastam (versek, képregények nyomták meg a darabszámot), a legkevesebbet decemberben (de ebben benne van, hogy két november végi beragadt olvasmányomat még novemberre számoltam el). 

*A Drive-os táblázatból valahonnan (nincs agyam megkeresni XD) 31 oldal hiányzik.

A legtöbb könyvet - darabra viszont júliusban olvastam:


2023-ban is törekedtem a változatos olvasásra - célközönség, műfaj, szerzők nemzetisége, stb. szerint.

A kép kattintásra megnő ;)


Ismét főleg fikciós könyveket olvastam, kicsit kevesebb ismeretterjesztőt, mint tavaly. Viszont több gyerekkönyvet, mint '22-ben, a YA rovására. Elektronikus könyvek főleg webtoonok, egy hangoskönyv - 2024-ben szeretnék többet olvasni a Kindle-n - ha már megvettem egy ideje... - erre molyon találtam egy kihívást is :)

Műfaj szerint több képeskönyvet és képregényt olvastam, versek és kisregények csökkentek. 


'Sima' fikció, fantasy, krimi ismét a legtöbb - bár azt hittem, hogy a sok Agatha Christie olvasás jobban megnyomja majd a krimi arányát. Idén külön kilistáztam a szépirodalmi könyveket, erre már tavaly jobban szerettem volna figyelni.

A legnagyobb forrásom még mindig a munkahelyem - a könyvtár, ahonnan a legtöbb olvasmányom kikerült - főleg, hogy csökkentettem a beszerzéseim számát. A recenzió szintén csökkent a tavalyihoz képest.

Tavalyhoz képest most kicsit több férfi szerzőtől olvastam, de még mindig a nők vannak többségben.

A szerzők nemzetiségét tekintve a legtöbb most is az angol - amerikai, de olvastam holland, lengyel, szenegáli, új-zélandi, japán, belga, izlandi, francia, stb. szerzőktől. Mindig az egyik kedvenc kihívásom minél változatosabb nemzetektől olvasni, a 2024-es Éves tervem is már tele van hasonló könyvekkel.


Szerencsére jól válogattam - a legtöbb olvasmányomra 5 csillagot adtam, de idén volt egy 2 csillagos (AC - A frankfurti utas).

Még mindig dominálnak a fordítások, angolul elvileg 12 könyvet olvastam - de ezek közül csak egy regény volt, a többi rövid szöveg, vagy képregény. '24-ben szeretnék több könyvet angolul - eredetiben olvasni, a várólista csökkentő listámon több ilyen szerepel.

Most is az átlagos könyvhosszúságok domináltak (200-400 oldal), de ismét sikerül néhány hosszabbra sort keríteni (ezektől mindig tartok :D).

75 új szerzőt ismertem meg, ami 4-el több, mint tavaly - sokuktól szeretnék olvasni, lent írtam egy listát róluk ;)

2023 top 65 könyve

Mindig ez a legnehezebb része az évösszegzésnek: sok jó és remek könyvet olvastam, amit ki kell hagynom hely hiányában: a molyos polcra azok kerültek fel, amelyek a legemlékezetesebb élményt adták.


Kedvenc új írók, akiktől idén olvastam először és szeretnék még:
Máté Gábor, Emma Carroll, Julie Ostuka, Mohamed Mbougra Sarr, Nina de Gramon, Katie O'Neill, Valerie Perrin, Travis Baldree, Carley Fortune, Paolo Cognetti, Vekerdy Tamás, Lucy Worsley, Jhumpa Lahiri, Zajácz D. Zoltán, Donatella Di Pietrantonio, Jessa Maxwell, Király Anikó, Ellery Adams, Julia May Jonas, Eric-Emmanuel Schmitt, M. L. Rio, Riley Sager, Ben Miller, Francis Duncan, Alex T. Smith, Beth Moran

Kedvenc kiadók:
Meglepő módon a Fumaxtól olvastam idén a legtöbbet - főleg a képregények miatt, de a Ciceró szintén szép számmal képviselteti magát. Az Agatha Christie életmű-olvasás miatt az Európa, Helikon, Magyar Könyvklub bukkan fel. Ifjúsági könyvetk miatt a Manó Könyvek volt a kedvencem. Könyvmolyképző ismét nagyobb arányban szerepel, de a GABO, Park és Jelenkor is.

Könyves élmények:
Márciusban meglátogattuk a Repülő Seprű éttermet Bp-en, ami remek Harry Potteres élmény volt :) Áprilisban a hónap kulturális / barátnős élménye volt Simon Márton és Boros Levente estje, amin verseket, slameket hallhattunk, zenei aláfestéssel. Idén végre eljutottam újra a Könyvfesztiválra, amire Reni barátnőmmel együtt mentünk - szuper élmény volt újra ott lenni, ill. bevatni Renit a feszt tudnivalóiba, szépségeibe, nehézségeibe :D.
A könyvtárban megtartottam első író-olvasó találkozómat, amin egyik kedvenc íróm - Moskát Anita volt a vendég. O.O
Ezeken kívül a magyar könyves - videós közösség többféle olvasási maratonja volt jó élmény, nagyon szeretem, hogy mindig valami ügyes koncepció köré szervezik a feladatokat, programokat.

A legjobb sorozatok

Lezárult sorozatok:

Legnagyobb meglepetések - amiktől nem vártam, hogy ennyire fognak tetszeni:
Buddha a padláson (már bekészítve a szerző másik kisregénye, amit szerencsére nemrég elhoztak magyarul), Az emberek legtitkosabb emlékezete, Másodvirágzás (annyira bejött, hogy a szerző másik két magyarul megjelent könyvét is elolvastam idén, amint hozzájutottam), Minden elmúlt nyár, Nyolc hegy, Amerre járokVéres Balaton, A balatoni sellő, Vladimir, A forrás, Budapesti fák, Mintha gonoszok volnánk, Várj, amíg sötét lesz, Amikor megmentettem a karácsonytA. ​Grumpusz és gátlástalanul galád karácsonyi terve, Gyilkosság karácsonyra, Let is snow

Néhány csalódás az idei évből - amiktől többet vártam:

A blogról

✧ 129 könyvről írtam külön bejegyzést, összesen idén 180 poszt született
✧ továbbra is a legnépszerűbb rovatom a Friss könyvek és a Havi zárások

A jövő évi olvasós terveim már szépen alakulnak - néhány hete ezt külön posztban megosztottam, újra lesz Könyvbingó, Havi újraolvasás, részt veszek a 24 nemzetes kihíváson, újra jelentkeztem Lobo Várólista csökkentésére csak hogy a nagyobbakat említsem.

A többiek évzárása:


4 megjegyzés:

  1. Wow! Elképesztő, hogy mennyit olvastál, és ezekről bejegyzést is írtál. Le a kalappal! szeretnék én is ilyen blogger lenni, de egyszerűen győz a posztolás helyetti alvás/tévézés/sport/olvasás/bármi ami nem a gép elő köt le. Pedig mindig megfogadom, hogy többet posztolok. A Minden elmúlt nyár nekem is tetszett tavalyról, de el is felejtettem írni róla bármit is, akárcsak Finlay 3. kalandjáról (bár ez utóbbi nekem felejthető volt). Tök menő, hogy ennyi kihívással ösztönzöd magad pl a Kindle-n olvasásra, hajrá minden tervhez. Legyen szuperjó 2024-es évünk (és talizzunk idén most már végre!!!!)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sport, szociális élet < olvasás nálam :D
      Ekönyvek mindig háttérbe szorulnak a színes-szagos (új) könyvtári könyvek miatt, de szeretném használni ha már megvan - pont jól jött az a kihívás, meg úgy látszik más is küzd ezzel.
      Így legyen! :*

      Törlés
    2. Nálam bármi < olvasás, de gyerek > bármi az egyenlet. :D ... Sajnos.

      Törlés
  2. Jó sok könyvet olvastál azta, mindig meglepődök a top 65 (meg egyéb nagy számokon is, de persze enyni könyvből nehéz is lenne csak top5-öt vagy 10-et csinálni).
    A Bookriotot én is szeretem, bár ennyire nem szoktam testreszabni, vagy hát inkább évről-évre egyre kevesebb részét töltöm ki, rejtem az oszlopokat, egy csomó minden irreleváns nekem benne. De azért jó alap, egy-két grafikont majd én is beteszek megint, de bosszús is vagyok, mert van amit nem mutat normálisan nekem, pedig jól van kitöltve a táblázat, mégis semmisnek vesz egy csomó olvasást, úgy meg nem jó a grafikon se.
    Tök jó, hogy viszonylag kevés volt a 4 csillag alatti, és a csalódás. Örülök, hogy Valérie Perrint így bejött neked is! :)
    A Repülő seprűs élményedről valahogy lemaradtam tavasszal, köszi hogy linkelted! :)
    Hajrá az olvasós tervekhez, főleg a vcs-hez! :D

    VálaszTörlés

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.