Hogyan olvass többet?

december 29, 2018
Idén olvastam el a legtöbb könyvet eddigi életemben - 206-ot, ami között persze van rövidebb (vers, képregény, mese), de több hosszabb is. Jövőre szeretnék kicsit visszavenni a tempóból, de szerettem volna ehhez kapcsolódóan írni egy hasznos bejegyzést. 
Tudom persze, hogy a sok egyéb elfoglaltság, feladat, kötelesség háttérbe szorít(hat)ja az olvasást - nekem jelenleg erre nagyon sok időm van, ezért tudok ennyit foglalkozni ezzel és a bloggal is. Viszont ha van egy órád végiggörgetni a Facebook oldalad, vagy megnézni egy sorozatrészt, akkor néha csípj le ebből az időből és olvass egy könyvet. A választék hatalmas, vannak direkt könnyed olvasmányok, amik akkor is felderíthetik a napod, ha fáradt vagy. 

1. Olvass a megfelelő időben:
Egyrészt használd ki a holtidőket - amikor utazol vagy várakozol. Ez persze nem könnyű, ha mondjuk Bp-en ingázol, ahol néha csak pár percet utazol egy járművön. De ha már egy 10 perces út van kilátásban, érdemes lehet azt is kihasználni. Nekem 20-25 perc szokott lenni egy buszozás, ilyenkor szinte mindig olvasok, ami teljesen kikapcsol és sokat jelent a napi 'teljesítményemben'.

Másrészt találd meg otthon azt az időt, amikor el tudsz vonulni olvasni. Nekem az elalvás előtti 1-2 óra az ideális, ilyenkor tudok szinte minden nap a legtöbbet és legnyugodtabban olvasni.

2. Olvasd a megfelelő könyveket:
... a neked megfelelő könyveket!
Ha persze iskolai kötelező, azon rágd magad végig, de ha a saját szórakozásodra választasz, akkor hagyd félbe, ha nem tetszik, válassz mást. Tudjuk, rengeteg könyv van, de túl kevés idő. Ezt a tanácsot nekem is meg kell fogadnom, mert nem nagyon hagyok félbe könyveket, inkább végigszenvedem, lepontozom, de elolvasom. A jövőben inkább jobban megválogatom mit veszek a kezembe, vagy pedig félbehagyom, ha nem tetszik.

Illetve legyen több könyv a várólistádon, amit szeretnél olvasni. Ezek lehetnek a polcodon heverő könyvek, ha pedig ismerős vagy a moly.hu-n akkor könnyen találsz különféle tematikus listákat, kihívásokat, amik sokféle könyv olvasására buzdítanak. Nekem is akkor nyílt ki a világ, hogy mennyi jó író - téma - stílus van, amikor felfedeztem a könyves blogokat és a molyt.

3. Olvass egyre többet:
A gyorsolvasásról biztos hallottatok - szerintem ahogy egyre több szöveget olvas el valaki, annál gyorsabb lesz. Pár éve olvastam Az eredményes tanulás titka c. könyvet, és abban volt egy teszt az olvasás sebességéről: "este fáradtan 230 wpm-t mértem (wpm=szó per perc), egy hétvégi napon meg 300 wpm-t, az átlag elvileg 160-240 wpm között mozog, de Grüning szerint a könyvében szereplő gyakorlatokkal ezt 600-800 wpm-re is fel lehet tornázni!" Most is lemértem - szintén este, fáradtan, 290 wpm jött ki. Majd teszek egy próbát frissebb szemmel is - kíváncsi vagyok mi lesz az eredmény ;)

Ha ti is tesztelnétek magatokat: jelöljétek be, hogy 1 perc alatt mennyi sort olvastatok el egy könyvből. Számoljátok meg 5 sorban mennyi szó szerepel, ebből vonjatok átlagot. Az elolvasott sorok számával szorozzátok meg az átlagos szavak számát. Ez az összeg lesz a wpm.
Nekem most a 13 perc egy fejezetéből 29 sort sikerült elolvasnom, egy sorban átlagosan 10 szó szerepel - így jött ki a 290.

4. Zárd ki a zavaró tényezőket:
Tedd el a telefonod, laptopod, tableted - vagy legalábbis kapcsolódj le a wifiről. Én is sokszor nehezen állom meg, hogy nézegessem a telefonom, várom hogy üzenjen - válaszoljon valaki, de ilyenkor választani kell, hogy csevegsz vagy olvasol.

5. Neked megfelelő formátumban:
Ma már elég jó a választék - olvashatunk hagyományos nyomtatott könyvet, ekönyvet (telefonon, tableten, ekönyvolvasón), hallgathatunk hangoskönyvet. Nekem az első verzió jött be, a klasszikus érzés - illat - és ehhez férek hozzá a legjobban a könyvtárból. Ekönyvolvasóm is van, azt is nagyon szeretem használni, de a könyvtárazás miatt kevesebbszer veszem már elő.
Találd meg neked melyik a legideálisabb!
Nem szeretsz könyveket gyűjteni? - Ekönyv / Hangoskönyv / Könyvtár
Utazás - házimunka közben is olvasnál? - Hangoskönyv

+ 1 tipp
Az olvasás legyen élvezet - nekem egész életemben az volt, nem is tudom másnak felfogni, de az olvasás, a regények nem unalmasak, nem nehezek - mindenkire vár egy neki megfelelő könyv, csak meg kell találni. Olvass képregényt, fantasyt, ifjúsági regényt, meséket - amit csak szeretnél!

Ti hogyan olvastok? Van valami bevált módszeretek? 

14 megjegyzés:

  1. úristen, 206?? ebből mennyi volt a maradandó?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az év végi zárásban megnézem, amúgy éreztem év közben is hogy túl sok lesz, jobban kellene szelektálnom - jövőre lelassítok! :)

      Törlés
    2. nekem az a bajom, hogy egy 70-es listában nagyjából a fele csak sallang, halál jól meglettem volna nélkülük. de ha meg nem olvasom, csak a kíváncsiság feszít. tudja fene, mi a jó módszer a szűkítésre.:)

      Törlés
  2. Én hosszú évek óta nem értem, mi értelme van a gyorsolvasásnak, főleg abban az esetben, ha valaki pusztán az élvezet kedvéért, hobbiból olvas.
    Mindig érzek valami rosszindulatot abban, ha valaki elkezd sápítozni, miszerint "Hogy van ennyi időd olvasni?" (magyarán: én biztos nem csinálok semmit, akkor nem lenne időm ilyen úri huncutságra, ha annyi dolgom lenne, mint neki). Általában azzal vágtam vissza, hogy amíg ő a FB-ot pörgeti a buszon, addig én olvasok, lefekvés előtt meg már egyenesen muszáj olvasnom, hogy ellazuljak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Habzsolás - nekem az a vágy, hogy minél több jó könyvet ismerjek meg 'nevelt rá' erre, de már besokkaltam én is.
      Az engem is kiborít, de szerencsére nem sokszor kapom meg :)

      Törlés
    2. Én sem nagyon értem a gyorsolvasást, még ha habzsolni is akar az ember lánya. Néha próbáltam, nagyon elfáraszt, és alig tudom pár oldalon át fenntartani. Néha átsegít halál unalmas részeket a könyvben, de idegesít, hogy akkor meg "nem fogadtam be" normálisan az élményt, meg a mondatokat.

      Hú, Amadea én is utálom, amikor úri huncutságnak van nézve az olvasás... meg amikor mondják, hogy olvass csak, meg pihenj, aztán nyakadra ülnek beszélgetni KÖZBEN. Noooope.

      Törlés
    3. Pilla, meg amikor látják, hogy olvasol, és félbeszakítanak... legalább feltennék a kérdést, hogy "Zavarhatom egy percre?". Én még néha olyat kapok, amikor könyvet látnak a kezemben, hogy: "Művelődsz?" - oké, részben igen, tágítom a látóköröm, gyarapítom a szókincsem, stb., de annyira bunkónak érzem ezt a kérdést.
      Nálam már volt olyan, hogy "túlolvastam" magam, túl nagy adagot olvastam el egyhuzamban, utána éreztem, hogy jóóó, most csináljunk valami mást. Néha jólesik valamit behabzsolni, mert már nagyon ki vagyok éhezve (ld. A hableány), de az egy másik eset.
      Dóri, akkor még nálad tart a "molykamaszkor" - én tinédzserként nyeltem úgy a könyveket, mint kacsa a nokedlit, mert akkor kezdtem el rendszeresen olvasni és egy új, felfedezetlen világ volt.

      Törlés
    4. Ez a "Művelődsz?" tényleg egy burkolt kis bunkó piszkálódás, pff...
      Igen, én is hiányolom legalább a kezdő kérdést, hogy zavarhat-e az olvasásban, vagy pláne, hogy tényleg egy perces zavarás legyen, és aztán hagyjon... de sosem így történik ez.
      Nekem is volt "túlolvasás" már. Akkor abbahagytam aznapra, és inkább csináltam mást. Ifjonti koromban meg képzeld nem voltam hajlandó aznap új könyvbe kezdeni, amikor befejeztem egyet. :D Hogy hadd ülepedjen. :D

      Törlés
    5. Amadea - igen, de lassan csak felnövök :) Már igényem van a lelassulásra, több szépirodalomra!
      Pupi - komolyaaaan? :D Amúgy én is igyekszem most pihentetve, lassabban olvasni.

      Törlés
  3. Én is idén olvastam a legtöbbet, bár az a szám jóval kevesebb :D De nekem ez így is sok volt, mert azt vettem észre, hogy egyre kevésbé jegyzem meg a sztorikat. Valahogy a véleményem is stagnál, nem vagyok már olyan szenvedélyes kritikus, mint régen :D Azért voltak kiemelkedő könyvek - jók és rosszak egyaránt -, de amit pl. 1-3 nap alatt ledaráltam, az olyan is, hogy egyből el is felejtettem. Nagyon érdekes volt ezt megfigyelnem az idén. Jó tudni, hogy tudok többet is olvasni, mint hittem, de így nagyon egyhangú lett a véleményem is :D Majd ezen dolgozom. Bár lehet egyszerűen csak arról van szó, hogy tök toleráns lettem, és már minden tetszik.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem akarok nyomasztani senkit :)
      Ezt vettem észre én is, hogy már sokkal egyedibb és különegesebb, egyenesen hibátlan könyvek kellenek, hogy tényleg megszeressem. Ezért avatok nehezebben kedvenceket is - régen ez nekem is más volt.

      Törlés
  4. Tök jó poszt lett, az 5 alapvető pontoddal teljesen egyetértek, ezeket figyelembe véve tényleg többet tud olvasni az ember. Nekem mégsem megy általában több ennél az évi 18-22ezer oldalnál, ahogy az elmúlt évek tapasztalatai mutatták. Hogy ez könyvek számában hogy oszlik el az már a vastagságtól függ ugye, de kb ennyi mindig. Nem próbáltam még ezt a wpm számolást, gyanítom nem is menne, mert agyonra frusztrálna, hogy na, vajon elég gyorsan olvasok, jaj leragadtam, tovább kell menni, vagy hogy éppenséggel meghajtom, és igazából fals eredmény mutatna, mert máskülönben lassabban olvasok. :/ Egyébként én borzasztóan lassan tudok néha haladni... Ha fáradt vagyok akkor persze főleg, de máskor is. Ha nem szippantott be teljesen, totálisan a könyv, akkor volt már nekem olyan, hogy egy egyórás vonatúton 5 oldalt tudtam abszolválni, vagy egy majdnem 3 (!) órás autóúton cirka 25-öt összesen. Mert hát közben jaj, nézem a fákat, leragadok egy bekezdésnél, amit elolvasok egymás után háromszor is... ódehosszúeza fejezet, nahát, de a mögötte levő rövid... aztán lesiklik a szemem a párbeszédhez, elolvasom előre, visszamegyek fentre, elolvasom a "tömör" bekezdést, és aztán megállok a párbesznél, olvassam újra, á nem kell, az előbb elolvastam, de aztán mégis elolvasom újra, ó és ott lovak vannak az út mentén! Szóval jah. :D Szerintem nagyon máshogy olvasok, mint te, még akkor is, ha épp nincsenek elterelő manőverek.
    Amúgy most év végére sikerült valahogy "dimanikusabban" és tervszerűbben olvasnom, ami részbe tényleg annak köszönhető, amit mondtál, hogy próbáljak meg egyszerre egy könyvre koncentrálni csak - bár ez sokszor nem látszik az aktuális olvasmányokon, mert mindig legalább 2-4 van egyszerre, de mégis sokkal inkább egyesével haladtam. Ehhez viszont az kellett, hogy szó szerint rászóljak magamra, NEM kezdesz el mégegyet, most ezt olvasod! :D Valahogy így sikerült befejezni a vcs-t is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Pupi!
      A tesztet többször el kell szerintem játszani, hogy már ne aggasszon, hogy most méred magad.
      Jobban be tudok ezek szerint fordulni :D Na örülök, hogy segített az a tippem - azt bele se írtam, de akárt arra is érdemes figyleni, hogy egyszerre egyet, max kettőben legyél benne.

      Törlés
    2. Egy mérés nem mérés. :D De nem hiszem, hogy lemérem. Mindenesetre azt látom, hogy óriási különbségek lehetnek ebben, L simán lehagy, ha együtt olvasunk pl. Most ezért folyamatosan előre olvasok a Harry Potterben, mert ha együtt olvassuk, ugyanannyi idő alatt többet halad vele, így mindig van legalább néhány fejezetnyi előnyöm, hogy ne frusztráljon. :D

      Segített igen, bár persze valahol tudom magamtól is, de tényleg nagyon sokat számít, hogy ne aprózódjon fel az ember sok-sok olvasmány közt.

      Törlés

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.