Néhány könyvről röviden | 2024 június

Júniusban is tartottam meseolvasó napot, így ez is megnyomta a darabszámot, ill. 3 képregény, több kisregény - rövidebb kötet került sorra:

Annie Ernaux: A hely / Egy asszony
Azt hiszem Annie Ernaux nem az én szerzőm. Az Éveket félbehagytam korábban – most a kötet rövidsége miatt olvastam végig ezt a művét.
Alapvetően tetszenie kellett volna: szép és fájdalmas a koncepció, de a memoárokra, valóságből építkező történetekre mindig kíváncsi vagyok. A hely AE apjának, Egy asszony pedig édesanyjának állít emléket – leplezetlenül és zsigeri módon feltárva életük részleteit.
AE szülei, nagyszülei szegény sorból származnak, ő maga az első, aki kiemelkedett köztük, egyetemre ment. A kisregényekben nem csak szüleinek életével ismertet meg minket, hanem a köztük feszülő egyre nagyobb szakadékkal is.
Nyomasztó világot tár elénk, ami egyrészt érthető – a világháború, szegénység a témája, ill. a teljesen más gyerekkorból, nevelésből fakadó esetlenségek, kommunikációs hiányok.
Fő téma az elmúlás, a betegségek, a gyász – a szülők elvesztése, már emiatt is a legtöbb olvasó szíve összeszorul, AE pedig aprólékosan végigveszi ennek menetét mindkét családtagja kapcsán.
3/5

Maja Lunde: Fehér Mancs, a jegesmedveherceg 
Maja Lujde Évszakok kvartettjéhez tudom hasonlítani ezt a képregényt – gyönyörű látványvilág, szerethető hősök és a természet csodálata, védelme.
Fehér Mancs, Valemon király meséjét dolgozta fel a szerző, amit még nem ismertem. Egy vonatkozása viszont ismerős Erósz és Pszükhé történetéből – ebből is látszik milyen szépen gyöngyöznek át egyes népek meséi egymásba – tudatosan vagy véletlenül.
Megismerünk a kötet elején egy tragikus sorsú lányt, aki később 'A Gonosz' lesz. Ő átkozza el Valemont királyt, hogy jegesmedveként éljen.
Főszereplőnk Liv egy tipikus életvidám, de ügyetlen karakter, akinek nehéz élete van otthon, de kalandra vágyik. (Látványvilág és a szereplők viselkedése a Disney meséket juttatta eszembe – tökéletes lenne ilyen adaptálásra is!)
Erdei kóborlása közben találkozik Fehér Manccsal és némi tanakodás után, családja megsegítése miatt elszegődik hozzá.
Tökéletes kikapcsolódást nyújtott ez a kötet a történetet és a látványt tekintve egyaránt! Hans Jørgen Sandnes rajzai mágikusak, elgyönyörködtem több oldalban!
5/5

Juan Diaz Canales – Juanjo Guarnido: Blacksad – A függöny lehull 2. 
Fura ez a rész, mert A függöny lehull két kötetben jelent meg – 2022-ben olvastam az elsőt, aminek cselekményére már nem nagyon emlékeztem. 2023-ban jelent meg a 2. kötet – amelyben Blacksad leleplez egy nagy befolyással bíró személyt, kimenti barátját Hetit a börtönből ill. saját szerelmi életét is átgondolja.
A képi világa most is megfogott, nagyon tetszik ez a világ, ahol az antropomorfizált állatszereplők a noir időszakban jelennek meg. Szerintem majd egyszer újraolvasom egymás után a részeket, mert mindig szerettem elmerülni a világában – most is hamar beszippantott annak ellenére, hogy sokat felejtettem az előzményekből.
5/5

Michael Bond: Paddington folytatja

Hangoskönyvként hallgattam meg ezt a részt, és igazán jó kikapcsolódás volt így is. Pokorny Lia játszik a hangjával, így elkülöníthetőek az egyes karakterek megszólalásai – bár volt akinél olyan modoros volt, ami már nem tetszett :D
Paddington berendezkedik a Brown házban – felbukkan Mr. Gruber is, eleinte közvetetten, később mint az ifjú medve úr barátja. Igazi őszi-téli kötetről van szó, amelyben Paddington megismerkedik a Guy Fawkes-esttel, először lát havat és tölti együtt a karácsonyt új családjával.
Szórakoztató, esetlen kalandok, ahol minden jó, ha a vége jó. :))
Szerintem tovább fogom folytatni az ismerkedést a kimaradt kötetekkel – hangoskönyvként (is).
5/5

Fábián Janka: Cholera-napló

Ezt a rövid naplóregényt a Tavaszi TBR kihívásom utolsó olvasmányának választottam – igen a rövidsége volt a szempont, mert már csak egy történelmi regény kellett a teljesítésemhez :D
Fábián Jankától már olvastam több regényt, így tudtam mire számíthatok. A téma nem vonzott különösebben, bár lényegesen könnyebb volt már több évvel a megjelenése és a covid tombolása után elolvasni.
A naplóbejegyzésekben Gini, egy budai cukrászda tulajdonosának lánya örökíti meg azokat a hónapokat amikor 1831 nyarán a kolerajárvány elérte többek közt Magyarországot.
A kezdeti félelem, bezártság a 2020-as évre emlékeztetett – bár arra kíváncsi lennék akkoriban mennyire volt tudatosak ezen a téren.
Tetszett, hogy bár a naplóbejegyzések a mai nyelvüket idézték, de azért néhány korabeli szó, kifejezés színesítette a szöveget.
Gyorsan olvasható kisregényt kaptam, ami ízelítőt adott a kolerajárványról, az akkori gyógyítási fortélyokról ill. egy család történetéből. Lehet, hogy folytatni fogom a 'sorozatot' (?) az Árvizi naplóval és a nemrég megjelent Márciusi naplóval – eseménydús volt ez az időszak!
4/5

Nádasdy Ádám: Billeg a csónak

Több kötet után kijelenthetem, hogy Nádasdy Ádám prózáját jobban szeretem. Ahogy a korábbi köteteiben, itt is találtam olyan verseket, amik megfogtak, tetszettek, de a legtöbb most nem szólított meg. Ettől függetlenül ajánlom ismerkedéshez, mert könnyen befogadható, klasszikus formájú darabok. 'Kezdő versolvasóknak is'
4/5

Neil Gaiman: Sandman: Az álmok fejedelme-gyűjtemény 4. 

Még 2018-ban olvastam el az első négy kötetet a Sandman sorozatból (Cartaphilus Kiadós verziót). LINK . Akkor még nem volt sehol a Fumaxos gyűjteményes kiadás, és jó ideig meg voltam elégedve magammal, hogy elolvastam a sorozatot.
Nemrég kivettem a könyvtárból ezt a kötetet, mert rájöttem, hogy le vagyok maradva… :D A gyűjteményes kiadás 1. kötetét jelölhetem igazából olvasottnak, ill. a 2. részletét. Most kicsit fura módon visszafelé fogom pótolni az elmaradásom.
Emiatt persze nem volt maradéktalan az olvasmányélmény – voltak karakterek, akik még ismeretlenek voltak számomra, de több visszautalás segített képben lenni.
A kötet nagy részét A Jóakarók c. sorozat teszi ki, amelyben végigkövethetjük egy anya bosszúját, Álom búcsúzását és birodalma szétesését.
A kötetben még találunk két külön kalandot (Száműzöttek, A vihar) ill. jegyzeteket, NG utószavát és egy idővonalat a Sandman képregények fontos eseményeiről 1987–1996-ig.
Ami ismét tetszett az a gazdag mitológia amit NG beemelt, ill. a rengeteg irodalmi, filmes utalás (ehhez nagy segítség a jegyzet a vaskos kötet végén). A cselekmény sok epizódból áll össze, amit néhol nehéz követni – de ezt annak a számlájára is írom, hogy a sorozat közepét még nem olvastam el…
Ami viszont nem tetszett: a rajzolók stílusa. Máshoz vagyok szokva, jobban szeretem a kidolgozottabb, szebb látványvilágot, persze értem, hogy ezek a képregények a ’90-es években készültek.
4/5

Bella Swift: A kiskutya, aki sellő akart lenni 
Bella Swift sorozata már garantált könnyed és évszakos/tematikus szórakozást nyújt. Most a nyári téma miatt olvastam el ezt a kötetet, ami Milli a mopsz és családja első közös tengerparti nyaralását meséli el. Hangulatos és életszerű volt az izgatott készülődés, a gyerekek életkedve ahogy belevetették magukat az új helyzetekbe. Milli akciója ismét kedves és bohókás – mindenáron sellőkre akar bukkanni, ha kell, ő maga lesz az! :D
5/5

Bella Swift: A kiskutya, aki tündér akart lenni

A sellős kaland után ismét Bella Swift cuki sorozatából választottam 'esti olvasmányt'.
Júniusban játszódik ez a rész, amikor is Milliék családja és a helyi közösség összefog, hogy megmentsék az elhanyagolt parkot.
Milli persze ismét alkot, most tündért szeretne 'fogni' gazdáinak :)
Aranyos, aktuális témát dolgoz fel a szerző, a megszokott cuki világgal, rajzokkal.
5/5

Sven Nordqvist: A kandúr szülinapi tortája 
Május elején olvastam először Pettson és Findusz kalandjaiból és már akkor tudtam, hogy folytatni szeretném az ismerkedést vele. Megfogott a látványvilága, a vidéki környezet, kedves – humoros hangulata. Külön öröm volt elbogarászni az illusztrációban elrejtőzött apró lényeken, elmosolyogtam a furcsa arányokon (pl.: óriás málna a fészer mellett).
Ez a kötet kicsit vontatott volt a láncmese szerkezete miatt, ill. kicsit rövidebb – egyszerűbb volt, de ettől függetlenül tetszett, mert sok meglepő és humoros eseményt tartogatott Findusz szülinapja.
4/5

Sven Nordqvist: Tűzijáték a rókának

Ez a kötet a vidéki, állattartók egyik bosszúságát dolgozza fel: a tyúkok védelmét a rókatámadás ellen. Persze Pettsononék ezt is extravagáns módon próbálják megoldani – bonyolult csapdarendszert állítanak fel, a mese fordulata viszont tetszett, meglepő volt, de kedves.
5/5

Sven Nordqvist: Ki az úr a háznál?

Pettson ismét bizonyítja, hogy mennyire szereti az állatokat: megment a szomszédjától egy kakast, aki viszont felborítja a kis farm életét. Főleg Findusz pikkel a nagy hangú madárra, nem bírja elviselni, hogy immár a kakas a tyúkudvar ura, aki nem rest őt is megrendszabályozni, ráadásul rendkívül hangos.
A kötet kis tanulsággal is szolgál az együttműködésről, egymás mellett élésről – egyúttal szépen bemutatja a tyúkudvar működését, kakas szerepét :) Városi gyerekeknek főleg hasznos.
5/5

Sven Nordqvist: Findusz elköltözik
… de nem megy messzire. Meglepő módon hasznosul újra Pettson kinti vécéje :D
Ez a rész az elszakadásról, ill. a határok újraértelmezéséről szól. Findusz be nem vallaná, hogy fél egyedül, vagy hiányzik neki legjobb barátja, persze a kötet végén kompromisszumot találnak.
5/5

J. R. R. Tolkien: Kürtő úr

Egy kihíváshoz keresgéltem fakszimile könyveket és megakadt a szemem ezen. Tolkientól nagy kedvencem A Gyűrűk Ura és a Hobbit, de a meséi eddig kimaradtak – gondoltam jó ismerkedés lesz ez a kötet.
A fakszimile kiadásban bal oldalon olvashatjuk a magyar fordítást – a jobb oldalon pedig az eredeti kézírással, rajzokkal illusztrált mesét (angolul – így a nevek is érdekesek, némely szerintem ismerős is volt a hobbitok világából).
Maga a történet kicsit fura, Kürtő úr vesz egy autót, majd az útja során egyre több kalamajkába kerül – és találkozik néhány érdekes szereplővel, többek közt három medvével.
A mese néhol az Alice Csodaországra emlékeztetett a furcsaságaival. A rajzok és az egyedi elbeszélésmód tetszett, de összességében nem zártam a szívembe ezt a kötetet.
3/5

Dér Adrienn: Egy jeti lakik a pincénkben

Ezt a könyvet egy kihíváshoz választottam #jeti :D
Dér Adrienntől még nem olvastam, így nem tudtam mire számítsak, de az első néhány oldal megfogott. Humoros, aranyos illusztrációk és egy meglepő történet bontakozott ki előttem.
Kati és szülei egy jetit találnak a pincéjükben, aki szemtelen módon lopja a tejet a hűtőből. Kiderítik honnan érkezett Szolomon, a jeti és segítenek neki hazajutni.
Többféle eszement kalandon mennek együtt keresztül, mire sikerül a küldetésük.
Sajátos humora van a szerző – ez nem biztos, hogy mindenkinek bejön ;)
4/5

Agatha Christie: A pollensai probléma
Az Agatha Christie életműolvasás végső hajrájának egyik pontja volt ez a kötet, amelynek darabjait már szinte mind olvastam más gyűjteményekben.
A novellák változatos főszereplőkkel dolgoznak – megjelenik Parker Pyne, Poirot, Mr. Harley Quinn és Mr. Satterthwaite, ill. több más szereplő.
Több novella témája a szerelem – szeretet és a nevében elkövetett bűnügyek. Szerepelnek benne olyan novellák, amelyek más-hosszabb formátumban is megjelentek, mint például a Sárga írisz (--> Gyöngyöző cián).
Viszonylag rövid volt ez a válogatás – 8 novellát olvashatunk a kötetben.
Első találkozásnak se rossz választás, mert az életmű sokféle története megjelenik benne.
4/5

Nincsenek megjegyzések:

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.