Kiadók bűvöletében

október 30, 2020

Sokrétű az októberi témánk: könyves közélet - kiadók, reakciók, változások, hatások. Én ebből a nagy falatból most csak egy kisebbet emeltem ki - a kedvenc kiadóimról fogok írni. A többiek mesélnek a magyar könyves közéletről, trendekről, könyvvásárlási szokásaikról.

Az elmúlt sok-sok év alatt kialakult, hogy kik azok a szerzők, témák amikre vevő vagyok, ezáltal már kiadók közül is tudok kedvenceket mondani. Persze ez nem jelenti azt, hogy minden könyvük érdekel, de állandó figyelemmel követem a megjelenéseiket, megnézem - elolvasom a háttér-munkálatokba beavató tartalmaikat.

Tavasszal, amikor leállt a gazdaság nagy része akkor többen is felszólaltak a kiadók támogatása érdekében. Akkor indult el 7szobablog #mutiakedvenckiadód hashtag-kezdeményezése, amivel a támogatásukra hívta fel a figyelmet. Több forrásból is olvashattunk arról, hogy olvasóként - vásárlóként mit tehetünk a kiadók támogatása érdekében: a legjobb, ha közvetlenül tőlük, a saját honlapjukról-webshopjukról vásárolunk/rendelünk. Tavasszal én két kedvenc kiadómnál adtam le elég nagy rendelést, amikből még azóta is olvasgatok :D 

Mitől lesz nálam kedvenc egy kiadó?

  • elsőként természetesen a kiadásaival: a kedvenc témáimból, zsánereimből hoz újdonságokat, kedvenc szerzőim életművét gondozza
  • számít persze az is, hogy hogyan kommunikál a közönségével - a folyamatosan frissített honlap/webshop, vagy közösségi média felület már szerintem alapvető követelmény. Jobban szeretek most már - főleg ezekben a bizonytalan időkben - közvetlenül az ő felületeiket tájékozódni akár a megjelenési adatokról, vagy arról hogy egyáltalán mivel készülnek.
  • a jó kis akciók, nyereményjátékok vagy érdekes extra tartalmak is sokat hozzáadnak ahhoz, hogy megismerjek és megszeressek egy-egy kiadót - ezekre is hozok példát.

Kedvenc magyar kiadóim:

Az egyik régi, kedvenc az Agave, akiknél tetszik, hogy milyen sokszínű könyveket hoznak el nekünk már évek óta, és nagyon szeretem a közvetlen kommunikációjukat. Legyen szó blogposztról, hírlevélről, Facebook vagy moly.hu posztról - interjúkról. Ők a GABO és a Fumax kiadóval együtt rendszeresen le szoktak ülni a Könyvfesztiválon egy kerekasztalbeszélgetésre, amire még sose jutottam el, de online mindig visszanézem (itt az idei). A webshopjukat is bátran ajánlom, mert könnyen használható, sokszor akcióznak és változatos a kínálatuk. Náluk kimondottan szeretem a több hónapot áttekintő hírleveleket, de molyon is aktívan közzéteszik a híreiket. Jövő évi tervem eljutni a kávézójukba is!

A már említett GABO a másik nagy kedvenc, főként a fantasy könyveik, őket is hasonlóan nyílt, közvetlen kommunikáció jellemez. Náluk különösen szeretem a fantasy könyveiknek külön blogot szenteltek, ahol a friss megjelenésekről, háttérinfókról adnak hírt. 

Fumax kiadótól korábban nem olvastam olyan sokat, de mióta belevágtak a képregénykiadásba azóta én is több figyelmet szentelek nekik. 
A szépirodalom terén a nagy múltra visszatekintő Európa az egyik kedvencem, akiktől rengeteg klasszikus, szépirodalmi, vagy könnyedebb regény ül a polcaimon. Az utóbbi időben ők is rendszeresen nagy akciókat kínálnak, többször rendeltem már a honlapjukról.

Az Animust a Harry Potter sorozat miatt kell kiemelnem, tőlük mást nem nagyon olvasok, de Rowling könyvei miatt fontos szerepet kaptak az életemben. A kiadó történetéről jó szívvel ajánlom a HP 20. évfordulókor megjelent interjúkat, például ezt.

A Libri Csoportban is több kedvenc található, a Helikon az új Agatha Christie életmű-kiadással, a Park többek között Elena Ferrante miatt, a Libri ‘simán’ a bestsellereivel - amik közül több kedvencem a szépirodalom és szórakoztató irodalom határán egyensúlyoznak. A Kolibri pedig Tittel Kinga útikönyvei miatt :D 

Akik csemegéket tartogatnak: Kossuth, Galaktika, Athenaeum, Scolar. Azért vettem őket egy kalap alá, mert bár a témáik - szerzőik eléggé különböznek, de tőlük szinte mindig találok valami egyedi olvasmányélményt. Legyen szó útikönyvről, fantasyról, kortárs szépirodalomról, vagy versekről. 

A Kossuth Kiadótól kedvelem - bár még csak két könyvet olvastam - a regényes életrajzok sorozatot pl.: Coco ​Chanel és a szerelem illata, Madame ​Picasso. Ill. az ismeretterjesztő könyvei közül nagyon hasznos volt számomra a Kakebo, Sarah Baxter könyvei (a legújabbat épp tegnap kezdtem el) na és a népek életmódját bemutató könyvek (Hygge, Lykke, stb)

A Galaktikát/Metropolis Mediát sem kell szerintem bemutatni, a fantasy és scifi műfaj szerelmesei rengeteg különleges könyvet találhatnak náluk, egy ideje már szépirodalmi könyveket is kiadnak. Nekem a legnagyobb kedvencem tőlük Jodi Taylor időutazós sorozata, aminek minden részét izgatottan várom.

Athenaeumnál nagyon szeretem, hogy megosztó könyveket is kiadnak, kezdve André Acimannal, vagy akár a Cameron Post rossz nevelésével, de ilyen volt például a Nyuszika is, ami olvasás után még napokig, hetekig velem maradt.

A Scolar Kiadótól már korábban is olvastam, krimit - szépirodalmat, de az utóbbi években a Scolar Live sorozatra függtem rá, amiben versek, novellák jelennek meg főként elsőkönyves - pályakezdő íróktól. 

21. Század Kiadó szintén nagyot fejlődött az utóbbi néhány évben: a KULT Könyvek a könyvespolcom díszei: több gyönyörű könyv és történet jelent meg tőlük. Tetszik, hogy felkaroltak több írót: Updike, Hemingway vagy Paul Austert, akiknek csodaszép köntösben adják ki az életművüket. 

Poket kezdeményezés sem maradhat ki - róluk már sokat írtam, reklámoztam őket. Szerintem példaértékű, hogy beálltak a szépirodalom, vagy a rétegirodalom kiadása és népszerűsítése mellett, rengeteg embert megmozgatnak, rendezvényeket szerveznek és folyamatosan fejlődnek. Minden hónapban nagyon várom az új köteteket, most az októberi megjelenéseket (és maszkot!) is szeretnék mielőbb beszerezni.

Sok kiadóról mesélhetnék még, hiszen olvasok és több kedvencem akad mondjuk a Könyvmolyképzőtől, Magvetőtől, HVG Könyvektől és még sorolhatnám, de jelenleg a fentiek azok a kiadók, akiket több platformon követek, akiknek a megjelenéseit állandóan figyelem és szívesen hallgatok beszélgetést munkatársaikkal, vagy olvasok tőlük interjút.

Köszönöm, hogy vagytok!

A többiek gondolatai:
Sister, Readinspo, PupillaSzofisztikáltmacska, Anett

3 megjegyzés:

  1. Szuper kis lelkes poszt lett! :) Tényleg, az akciók, átteknintehető, frissített honlap, hírlevelekben levő kommunikáció is milyen fontos tud lenni, ezt hirtelen át se gondoltam tegnap. Én is szeretem ebben nagyon az Agavét, nekem csak az a szívfájdalmam velük kapcsolatban, hogy mostanában nem nagyon jön tőlük olyan, ami érdekelne... Kicsit széttér a profil meg az én érdeklődési köröm egy ideje. Ettől még szeretem őket, de jó lenne megint lelkesedni valamiért náluk. Új Simenon is jöhetne, meg valami olyasmi kötet, mint A Palatinus-domb lányai volt. A férjemnek viszont még mindig találtam valamiket náluk. :)

    Köszi a linket a kiadói kerekasztalról, nem tudtam, hogy volt most, meg fogom nézni! :) Tényleg szuper, ahogy ők mindig leülnek és beszélgetnek egyet, és hogy riválisként is ilyen jóban vannak. :)

    VálaszTörlés
  2. Csatlakozom PuPihoz, tényleg nagyon kis lelkendezős poszt lett ez! :) Bár én az Agavétól és a Gabotól már egyre kevesebbet választok, az valóban szimpatikus, ahogy az Agave a vevőikhez áll. Sára írta, hogy a járvány kapcsán ők nyilatkoztak először, hogy nehéz helyzetbe kerültek, és ezzel felvállalták az emberi oldalukat. Szerintem ez is sokat számít, meg hát az általad említett kiadói hírlevelek, frissített oldal ugyanúgy. Valamennyi hozzájárul egy kiadó sikerességéhez, valóban! :)

    VálaszTörlés
  3. Azért az milyen már, hogy az Agavét szinte mindannyian kiemeltük? :) Tényleg jól csinálnak valamit.
    Igazából én is hasonlóan vagyok, minden kiadónál tudok találni valami jót és mindegyiket kedvelem valamiért. De persze vannak kedvencebbek meg kevésbé kedvencek is. A Helikonos Agatha Christie kiadások meg egyszerűen csodálatosak! :)

    VálaszTörlés

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.