Irodalmi helyszínek

április 26, 2021

Az áprilisi témázás egy irodalmi barangolás lesz, melynek kezdetei a blog egy régi rovatához nyúlnak vissza. A téma alapötlete tavaly jutott eszembe: nem nagyon utazhatunk, akkor fedezzük fel lakhelyünket  új szemmel!

A bejegyzésekben megmutatjuk, hogy a szűkebb és tágabb lakhelyünkön, megyénkben milyen irodalmi helyszínek találhatóak. Mesélünk arról, melyiket látogattuk meg, melyik van tervben. Nem titkolt cél egyrészt felderíteni saját környezetünket és kirándulásötleteket gyűjteni egymástól.

A téma másik része az álom úti célok bemutatása, vagyis olyan bakancslistás irodalmi vonatkozású helyszínek összegyűjtése, melyek egy szerzőhöz, műhöz kötődnek.

Jó inspirációforrás lehet a Regényes úti célok c. kötet, ami magyar vonatkozású helyekkel is ki van egészítve.

Szombathely és Vas megye

Két helyszín indította el bennem ezt a témaötletet, amikről még ősszel készítettem fotót, de a bejegyzés megírása - megosztása eddig váratott magára...

Gyertek velem* (*ez is később fontos lesz ;)) egy kis sétára Szombathely belvárosában!

Az első helyszín James Joyce szobra Szombathely Fő tér 40-41-es számú háza előtt. Az ír író leghíresebb regényén keresztül kapcsolódik a városhoz: az Ulysses főszereplője Leopold Bloom ebben a házban született. A falból kibújó szobor Veres Gábor szobrászművész alkotása, akitől még fogok mutatni egy szobrot ebben a bejegyzésben ;) A falból kibújó James Joyce szobrot 2004. június 16-án adták át, ami az évek óta nálunk is megrendezésre kerülő Bloomsday időpontja és az Ulysses cselekményének napja. Fun fact, hogy legtöbbször a szobor melletti átjárón szoktam rövidíteni, amikor a buszra rohanok - szinte naponta tiszteletemet teszem nála :D

A másik érdekes pontja a városnak, többek közt ami miatt el akartam olvasni Az angol beteget is, Almásy László lakóháza a Gagarin utcában. Az egyetem mellett található utcában emléktábla jelzi, hogy melyik házban élt 1926-1931 között.

A háztól néhány perc sétára, vissza a Fő tér felé, leülhetünk pihenni Weöres Sándor és a cicája mellé. Az ötletes szobor szintén Veres Gábor alkotása, ami az egyik régi kedvencem. A költő Szombathelyen született és tanult évekig.

2008-as fotóval tudom dokumentálni ezt az irodalmi pontot :D

Most hagyjuk el Szombathelyt!
Kőszegen - amit ajánlok az irodalmi helyszíntől is függetlenül kirándulási célpontnak - Ottlik Géza nyomában járhatunk. Leghíresebb regénye, az Iskola a határon a katonai alreáliskolája a mai Dr. Nagy László Gyógypedagógiai Intézetben játszódik. Ide néhány éve, Fűzfa Balázs tanár úrral jöttünk el a könyvtári mesterképzés egy órája keretében.

Szombathelyen van még néhány irodalmi pont, mint például Berzsenyi Dániel szobra az egykori egyetemi karom épülete előtt, vagy Kristóf Ágota emléktáblája az egyik gimi falán (aki amúgy Kőszeghez is kötődik, a Trilógiában könyvben is ez a város jelenik meg).

Velem, Czika László fotója

Ami nekem is tervben van - Velem! Persze voltam már többször ebben a csodaszép helyen található kis faluban, de irodalmi szempontból még nem látogattam meg. Idén utánaolvasgattam Pilinszky Jánosnak, és döbbentem rá néhány levelét olvasva, hogy több évet Velemben töltött. Pilinszky 100 éve született, és a nemrég elhunyt - szintén Velemben élő Törőcsik Mari hívta a kis településre.

Vas megyében még lehetne sorolni irodalmi helyszíneket, mint például a már említett Berzsenyit, aki a mai Egyházashetyén született; Csöngét, ami Weöres szülőfaluja. Tavaly a kőszegi Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete készítette egy videót a témában, Bokányi tanár úrral - ezt is ajánlom, ha érdekel titeket a téma.

Álom úti célok

Az utóbbi egy év megtanított arra, hogy a kicsit is becsüljem, szóval induljunk el Budapesttől. Két könyvesboltot szeretnék meglátogatni, amik tavaly nyíltak: az Agave Kiadó kávézó+könyvesboltot és kíváncsi vagyok Szabados Ági saját kis boltjára, a Libertine-re.

Évek óta tervezem, hogy elmenjek a Petőfi Irodalmi Múzeumba, aminek eddig csak online tartalmait követtem.

Ha messzebre tekintek, akkor nagy álmom eljutni a londoni Warner Bros. Studio Harry Potter kiállítására, és maga London is irodalmi helyszín-kánaán :D

A többiek utazásra csábító bejegyzései:

Avilda, Boglinc, Deszy, Dreamworld, Kata, Nita, Pupilla, Sister

1. Szuper kis idegenvezetés volt! :D Nagyon tetszik a falból kibújó James Joyce, de nem tudj überelni a cicás Weörest, és tök jó, hogy azon a képen te is rajta vagy! :)
    Agave és Libertine, tényleg! Nekem meg ők maradtak ki, mint újabb célok. ;)

2. Úgy látom, álom helyszínekben hasonlítunk, mind otthon, mind külföldön. :D
    Szuper lett a beszámolód, kedvet kaptam meglátogatni az említetteket. :)

3. Nahát, nem is tudtam, hogy Szombathelynek ennyi irodalmi vonatkozása van! :) Szuper kis körkép lett! A Libertine könyvesboltot én is tervezem, olyan jó lenne a nyáron eljutni oda! Tök hangulatosnak tűnik a fotók alapján. :)

4. Az Agave kávézójába már tényleg nagyon el kéne menni. Azt hiszem, meglesz a "korona after" ünneplős célpontom. :D

5. Nagyon szuper összefoglaló lett, sok újdonságot tudtam meg belőle, és lett egy-két bakancslistám hely is, amit szívesen megnéznék majd a jövőben. :)

6. A cicás szobor természetesen a kedvencem, ha legközelebb arra járok, meg kell nézzem! :)

7. Hú, Velem mennyire szép ezen a képen! Valamikor 1000 éve jártam erre, de megint beiktatnék egy kirándulást a környéken, Kőszeget is belevonva. Az Iskola a határont meg nagyon régóta el akarom olvasni, kicsit szégyellem, hogy még nem került sorra.