Áprilisi versmaraton

április 28, 2021

Az érdekes verseskötetek megjelenése és a könyvtárból felhalmozódó könyvek miatt az áprilist a verseknek szenteltem. 

9 kötetet olvastam el - az ezekről írt értékeléseimet gyűjtöttem össze ebbe a bejegyzésben. Az április és versek kapcsán fontos élményem, hogy a könyvtárközi kölcsönzésnek köszönhetően el tudtam olvasni a ma már beszerezhetetlen Fodor Ákos köteteket is - ezzel elnyertem az plecsnit molyon!

Beck Zoltán – Mucsi Zoltán – Vecsei H. Miklós: Barátom, aki voltál
Ismét egy változatos válogatás :) Találtam benne ismerős verseket, de a legtöbb új volt számomra. Klasszikus költőink mellett kortárs, friss hangok is 'megszólaltak' a harmadik Poket versantológiában. Ismét azt tudom írni, mint a korábbi két kötetnél, hogy határozottan újraolvasós – nem tetszett benne minden darab, de a többsége igen – volt amin sírtam is… Ajánlom ezt a kötet, ha szeretnétek ismerkedni a magyar költőkkel – legyenek azok a klasszikusok, vagy a kortárs szerzők ;)
4/5

Fodor Ákos: Kis téli-zene
A könyvtárunkból már minden fellelhető Fodor Ákos verseskötetet elolvastam, ez volt az utolsó. A már megszokott Fodor Ákos-világot kaptam: nyelvi humort, játékosságba csomagolt életbölcsességeket, a társadalomról – egyénről – saját magáról szóló gondolatokat. Haikui olyanok, mint a tóba dobott kavicsok – mindenkiben másféle hullámokat indít el, más gondolatokat, felismeréseket. Ezért is érdemes őt (újra)olvasni. Szerettem ezt a kötetet is!
5/5

Nádasdy Ádám: Nyírj a hajamba
A Jól láthatóan … sokkal jobban tetszett, ebben is találtam olyan verset ami megszólított, de a többség nem. Értékeltem viszont az újszerű képeket, nyelvhasználatot. Szeretnék még Nádasdy Ádám verseket (és novellákat) olvasni!
3/5

Maszaoka Siki: 120 ​haiku
Majdnem egy éve olvastam először Czifra Adrienn fordításában és válogatásában 120 haiku kötetet, akkor Nacume Szószeki műveiből készült gyűjteményt. Annak mintájára készült el Maszaoka Siki-féle gyűjtés, amit szintén egy előszó előz meg, melyben megismerhetjük a kötet íróját. Az előszó szerint „Maszaoka Siki (1867-1902) költő, író és irodalomkritikus a modern japán költészet kiemelkedő alakja, akit Basó, Buszon és Issza mellett a négy nagy haikuköltő egyikeként tisztelnek. (…) A haikuírás mellett a másik hagyományos japán versforma, a tanka megújításában is sikereket ért el, sőt ő maga alkotta meg a „haiku” és a „tanka” elnevezéseket.” Gondolom a következő évben várhatunk egy 120 haiku kötetet a fent említett nagy haiku költőktől is – remélem így lesz! Maszaoka Siki a japán haiku műfaj elismert és fontos alakja, akinek életét beárnyékolta fiatal korától betegsége, mely a versekben is megjelenik. Ami már Nacume Szószeki kötetében is megfogott: a természeti képek – varázslatos sorok, pillanatok elevenedtek meg előttem. Több kedvencet ki is írtam a kötetből. A verseket Zopcsák Ferenc kalligráfiai teszik különlegessé. Japán iránt érdeklődőknek, a versekkel ismerkedőnek ajánlom – tökéletes ajándéknak is ;)
4/5

Bornai Tibor Pedig
A 2020-as verseskötetek között válogatva bukkantam Bornai Tibor gyűjteményére, mely haikuit tartalmazza. Korábban nem ismertem a munkásságát, de a versein keresztül kibontakozott előttem egy érett férfi, aki humorral próbálja oldani az élet hullámvölgyeit. Megjelenik a félelem az elmúlástól, csalódástól, válástól, de a humora is megcsillant az oldalakon. A búcsúzó, számot vető hangvétel teszi melankolikussá, mégis könnyen olvasható kötet, aminek egyes soraihoz vissza-visszatértem.
4/5

Fodor Ákos: Kis Éji Zen
38 oldalas az egész szösszenet, voltak már ismerős sorok – a legtöbb megszólított, ahogy szokott (háh micsoda rím, figyelitek!? :D). Az egy csillag levonás magának a kötetnek szól, olyan kis kevés, a korábbiakhoz képest, bár értékelem, hogy a Békés Megyei Könyvtár is a kiadó között szerepel.
4/5

Fodor Ákos: Szó-Tár
Ez már egy mélyebb merítés F.Á. műveiből, az újabb kötetekből már ismerős volt jó néhány darab. Most felfigyeltem a humorára, a gyerekekhez szóló soraira, ami miatt valamilyen tiszta-gyereklelkű költői én jelent meg előttem. Életigazságok, parafrázisok, haikuk – vegyes a kép, jó lenyomata Fodor Ákos költészetének. Nekem hiányzott az szerkesztettség, tagolás, ami a későbbi – Fekete Sas Kiadós kötetetekben – megjelent.
4/5

Fodor Ákos: Még: mindig
Szeretem. Még: mindig.
A haiku-életmű jó válogatása, életbölcsességek, parafrázisok, humor. Volt több ismeretlen darab is, bár az életmű-olvasás utolsó előtti állomásán már nem sok ilyet találtam :))
5/5

Fodor Ákos: Hasadó anyag
Az életmű olvasás legutolsó darabja egy korai kötet, ami vegyes képet mutat. Megjelennek benne a haikuk, amiket a többség – velem együtt – úgy szeret, de találhatunk fordítást – drámarészletet, a nagy elődök stílusában írt verseket. Vegyes kép, a már ismert haikuk miatt tetszett.
4/5

Nincsenek megjegyzések:

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.