Karen Blixen - Téli regék

december 16, 2021

Ez volt az első olvasmányom a dán szerzőtől, aki a Volt egy farmom Afrikában/Távol Afrikától c. memoárjáról híres. Ez a könyv szerepelt a várólistámon tőle, de amikor a könyvtárban a visszahozott könyvek között megláttam a Téli regéket, gondoltam jobb választás lesz a 21 szerzős kihívás zárásaként. 

A kötetben 11 novellát találhatunk, amelyek a fülszöveg szerint az író kedvenc történetei voltak és a hideg téli napokra szánta. A történetekben közös - már amennyire kiderül - hogy a 19. században - néhány még korábban - játszódnak, a legtöbbször a vidéki Dániában. Többször a novellán belül egy másik történetet olvashatunk, amelyet a szereplők egymásnak mesélnek. Nekem meglepő volt a legtöbb történet kegyetlensége, tragikuma - az első novellában kapásból megismerünk egy hajósinast, aki megment egy sólymot, később megöl egy embert és a 'sólyom' segít neki. A jótett helyében jót várj erőszakosabb meséje...

Nagyon sűrű szövegekről van szó, ezért is haladtam vele lassan magamhoz képest - egyrészt a hosszú leírások (amiknek a természeti képeiért odáig voltam), másrészt az elmélkedő bekezdések, nehéz sorsok bemutatása miatt. Olvashatunk a művészek életéről, az alkotás nehézségéről, be nem teljesült álmokról és sorsokról. Utóbbira a legmegdöbbentőbb példa Az álmodozó gyermek vagy Peter és Rosa történetei voltak. 

Összességében alig vártam, hogy befejezzem, mert nem éreztem jól magam a történetekben. Kimozdított a komfortzónámból, tetszett hogy megismerkedhettem egy kicsit a szerzővel, ill. Dániával, de maguk a sorsok elszomorítottak, mindig a boldog befejezést vártam, ami nem jött el. 

3/5

Kiadó: QLT
Kiadás éve: 2000
Eredeti cím: Vinter-eventyr
Fordító: Kertész Judit
Oldalszám: 284
Ár: -
Borító: 3/5

Fülszöveg:
„A Téli regéket hideg téli napokra szántam, amikor az emberek a meleg szobákban szívesen mesélnek egymásnak réges-régi históriákat és közben régi időkre és a nyárra emlékeznek.” A Távol Afrikától című filmből megismert dán írónő, Karen Blixen műve a világirodalom egyik különlegessége, az írónő kedvenc elbeszéléskötete. Történetei a romantika virágzása idején játszódnak. Életművét rengeteg nyelvre lefordították, magyarul a Polar Könyvek sorozatában jelent meg a nagy sikerű Babette lakomája és a Halhatatlan történet.

Nincsenek megjegyzések:

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.