Agatha Christe | életműolvasás

november 20, 2021

Az elmúlt több, mint 10 év olvasós projektjeiben rendszerint azt céloztam meg, hogy a kedvenc szerzőim minden magyarul megjelent kötetét elolvassam. Az utóbbi néhány évben kifutott több kedvenc, így újakra tudtam keresni magamnak - az egyik Agatha Christie.

A moly szerint teljesítettem az Agatha Christie-olvasmánylista felét - ennek apropóján írok egy kicsit arról, miért álltam neki az angol "krimikirálynő" munkásságának, miket tervezek mostanában olvasni tőle, és melyek voltak eddig a kedvenc könyveim. 

Az első találkozások

Agatha Christie leghíresebb nyomozójával - sokakhoz hasonlóan - először a tévében találkoztam, David Suchet megszemélyesítésében. Akkor még nem sejtettem, hogy a legkedvesebb íróm műveinek adaptációját láttam :) Igazi komfortolvasmány egy-egy krimi Agathától, ami mindig kikapcsol. Szeretem a helyszíneit, a humorát, karaktereit és a csavaros történetszövését. Az adaptációk is hasonló élményt adnak, főleg a már említett David Suchet-féle sorozat, már csak a nosztalgiafaktor miatt is.

A könyvesbloggerségem hajnalán már elkezdtem olvasni tőle: 2010-ben A karácsonyi puding c. kötetét (amit úgy rémlik az Alexandrában akciósan vettem meg), 2011-ben pedig négy regényét (Gyilkosság az Orient expresszen, Nyaraló gyilkosok, Három vak egér) hallgattam meg hangoskönyvként.

Az életműolvasás

Néhány év kihagyás után 2014-ben olvastam újra tőle: a Gyilkosság meghirdetve volt a következő. 2015-ben már több kötetét olvastam és végre elolvastam az első Poirot regényt is, ami nagyon tetszett. Azóta mondhatom, hogy tudatosan olvasom az életművét. 2018-tól került a kezembe évente a legtöbb könyve, ehhez motivált több molyos kihívás is. 

Nem csak a krimijeit kedvelem, nagy kedvencem a memoárja, ami idén szeptemberben jelent meg új kiadásban a Helikonnál. Hiányosságom még, hogy a Mary Westmacott álnéven írt romantikus regényeire nem kerítettem még sort - de már legalább két kötetet beszereztem.

Legnagyobb kedvencek

A kevésbé ismert (?) regényei közül nagyon szerettem: Paddington 16:50A titokzatos stylesi eset, Nyaraló gyilkosokHalloween ​és halálA ​Hét Számlap rejtélye, Ház a sziklán, Miért nem szóltak Evansnak?)

Legnagyobb csalódások

Több regényére adtam 3 pontot (annál rosszabbat sosem), a legnagyobb csalódás talán sokak kedvence - a Tíz kicsi néger volt még 2015-ben - de idén újraolvasva kapott plusz egy csillagot :D Idén nyáron olvastam el az Így életünk Mezopotámiában c. rövidebb visszaemlékezését, de meglepő módon untam.

Kedvenc kiadások

Nagyon örülök, hogy a Helikon elkezdte újra kiadni az életművet, mert sokszor annak alapján olvasok, hogy melyik új kötetre tudok lecsapni a könyvtárban. (Könyvtári példányként, amúgy annyira nem előnyösek ezek a puhatáblás verziók, néhány olvasó után már elég csúnyán tudnak kinézni. :( ). Katherine írt egy remek bejegyzést még 2017-ben, amikor elkezdtek érkezni ezek a kiadások.

Ezen kívül két kedvenc kiadásom az Európa Kiadóhoz kötődik, akik a legnagyobb számban adták ki a könyveit. Az egyik ez a rajzos - a másik pedig a frissebb, szintén rajzolt verziós. 

Mit fogok legközelebb olvasni?

Adventi krimik, Csillag Betlehem felett, Hercules munkái, Temetni veszélyes, Frankfurti utas, A barna ruhás férfi... ? :)

Egyszóval nekem most Agatha Christe a nagy könyves projektem - nektek van ilyen szerzőtök?

Nincsenek megjegyzések:

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.