Néhány könyvről röviden | 2021 szeptember

Három képregény, két verseskötet és egy klasszikus újraolvasása - róluk nem született külön bejegyzés ebben a hónapban:

Ferencz Mónika: Búvárkodás haladóknak
Ferencz Mónikától 2018-ban olvastam először, a Hátam mögött dél c. első kötetét, mely a Scolar Live sorozatban jelent meg. A magyar kortárs lírával való ismerkedésem egyik állomása volt ez, emiatt is vártam már az újabb adag verset tőle. A Könyvhéten személyesen is megismerhettem, dedikáltathattam vele. :) A Búvárkodás haladóknak már első olvasásra jobban megfogott, mint az első kötet. Ebben is volt néhány vers – szöveg, amivel nem tudtam kapcsolódni, de a legtöbb elindított bennem gondolatokat, képeket – tetszettek a versek. Élveztem a nyelvi játékokat, mint például a képzeletbeli szavak szótárát, sőt még a rúnákat is megfejtettem (a wikipedia segítségével több-kevesebb sikerrel – amúgy később olvasható a fordítása). Ferencz Mónika nyelve – stílusa hozzám szól, tényleg olyan volt olvasni mint belemerülni a mélyvízbe. Több verset újra is olvastam és később is elő fogom venni ezt a kötetet. Számomra az önismeretről szól a Búvárkodás haladóknak: gyerekkori emlékek felidézése, kapcsolatok és kapcsolódások képei jelennek meg. Néhol kitágul a látószög, felvillantja a ma emberét (megszületik, az új nő), világát. Azoknak ajánlom ezt a kötetet, akik szeretnének megismerkedni a mai magyar versek világával, amihez ez egy jó belépő lehet – a képei erőteljesek, de érthetőek – könnyű kapcsolódni hozzá.
4/5

Sarah Andersen: Oddball
Sarah Andersen minden könyvére vevő vagyok, így voltam természetesen a legújabb – még megjelenés előtt álló – Oddballal is. Több képkocka már ismerős volt korábbról, de tartogatott újdonságokat is a kötetet. A témákat tekintve megjelenik a cicatartás, az alkotás, az Y generáció (millenials) és az introvertált hétköznapok, barátságok. Könnyed kikapcsolódást nyújtott – ahogy szokott, de sok újdonságot már nem adott.
4/5

Tóth Krisztina: Bálnadal
Tóth Krisztina évek óta biztos pont az olvasmánylistámon – főleg a novelláit szeretem, de a verseivel is próbálkoztam már (Világadapter). A Bálnadalra is nagyon kíváncsi voltam, bár eléggé megosztó kötet lett a molyos értékelések alapján. Egy ültő helyemben elolvastam, fél óra múlva még egyszer a buszon.Hétköznapi pillanatok, sötét hangulat, haikuk és 'terek' jelennek meg a kötetben. Nagyon szeretem benne, hogy a verseiben (is) történeteket mond el – elkapott pillanatokat, érzelmeket, helyzeteket mutat be.
4/5

Al Ewing: Bízz ​bennem, Loki vagyok! (Loki: Asgard ügynöke 1.)
A Loki sorozat ledarálása után még jobban vártam ezt a képregényt, de a Marvel-filmekben is ő az egyik kedvenc karakterem. Itt egy újfajta történetet kaptam: Loki egy fiatal testben született újjá és a Mindenek Anyja küldetéseit teljesíteni (így ő Asgard ügynöke). Időben ugrálva, sok csellel és humorral szőtték az alkotók ennek a kötetnek a cselekményét. Találkozhatunk a Bosszúállókkal, megismerhetünk egy régi asgardi hőst, mágikus erejű tárgyakat és Lokinak szembe kell néznie saját magával is ;) Magával ragadott ez a képregény, jókat mosolyogtam rajta néhol* – még ha sok utalást nem is értettem, de szépen lábjegyzetelve vannak az idézett képregények/kalandok, szóval ki lehet művelnie magát az egyszeri Marvel-képregényolvasónak :D Várom a következő részt!
5/5

Noelle Stevenson – Grace Ellis – Shannon Watters – Brooklyn Allen: Cserkeszterek 1. – Rettegjetek a szent nyávogótól
Mióta elkezdtem beleásni magam a képregényekbe, majdnem azóta a várólistámon volt ez a sorozat. Idén végre magyarul is olvashatóvá vált a Ciceró Kiadónál. Ifjúsági képregényről van szó, amiben egy lány cserkészcsapatot ismerhetünk meg. A lányok az erdőt járva furcsa, természetfeletti állatokra bukkannak, rejtélyes barangba ugranak bele és ellopja a csokijukat (!!!) egy háromszemű sas. A kötetben 4 fejezetben követhetjük a humoros és izgalmas kalandjaikat, melyeket megszakítanak a „Cserkeszterek kézikönyvének” fejezetei, amelyek kapcsolódnak az adott részhez. Nagyon tetszett a látványvilág, a sok akció és az egész hangulata. Pörgős, az ifjabb olvasókat garantáltan beszippantó kötetről van szó, amely nem véletlenül lett Eisner-díjas. A képregény cliffhangerrel zárul, kötelező elem lesz a várólistámon a többi kötet is. Hangulatában és a történet szempontjából a Rejtélyek városkája rajzfilmsorozatra emlékeztet, ha valami hasonlót kerestek pótléknak a következő kötetig, azt is ajánlom ;)
5/5

J. D. Salinger: Rozsban ​a fogó
A Zabhegyezőt* még kamaszként olvastam először és többször újra elővettem. Megfogott Holden története, korábban nem olvastam még hasonlót. Most több mint 10 év után újraolvasva – direkt az új fordításban más élményt adott. Örömmel fedeztem fel újra a helyszíneket vele, de lelkileg jobban megviselt a története, a lelkivilága, az a kiégés – kiábrándulás a világból és az emberekből, ami minden sorából süt. Figyelmesebben és értőbb szemmel olvasva felfedeztem az apró utalásokat, amik magyarázatot adtak arra, hogy jut el az idegösszeomlásig. Furcsa élmény volt – de még mindig fontos könyv számomra, jó lenne az első fordítást – sőt eredetiben is újraolvasni. Barna Imre fordításához nem sokat tudok hozzátenni, nem merültem el most benne mit miért, hogyan fordított, de az isi nagyon bántotta a szemem, akkor legyen suli, ha már modernizált szleng. Az első néhány oldal után amúgy belerázódtam a szövegbe és nem kerestem ezeket az újdonságokat.
5/5

Nincsenek megjegyzések:

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.