Balaton az irodalomban | ajánló

augusztus 12, 2021

Az utóbbi időben több, kimondottan Balatonról szóló könyvet is olvastam, ami inspirálta ezt a bejegyzést. Gondoltam, amíg még tart a nyár - és talán még két utazás is vár rám - elkészítem ezt az ajánlót. Kimondottan nem útikönyveket válogattam össze ;)

Balaton - a kortárs művekben:

Kiss Noémi - Balaton
“Kiss Noémi egy teljesen más világot mutat be, mint amit eddig olvashattam/láthattam a Balatonról. Novelláiban több, személyes élményt feldolgozva olyan szereplők életeibe ad betekintést, akiknek nem a gondtalan üdülést jelenti ez a név. Az 1980-as évek, NDK, amerikai áruk piaca, elhallgatások, erőszak, a 20. század második felének sötétebb oldala jelenik meg. Több novellában brutális jelenetekről olvashatunk, ezért aki ezeket nem bírja – ne kezdje el olvasni ezt a kötetet. Mivel én egy másik generációhoz tartozom és teljesen más élményeim vannak akárcsak egy balatoni nyárról is, mint a szerzőnek ezért érdekes bepillantásként fogtam fel ezeket a novellákat.”

Tóth Gábor Ákos - Balatoni futár:
“Csengődi talpra állását követhetjük végig a regényben, ami egy elég lassú folyamat. Közben megismerkedhetünk a Balaton környéki élettel, néhány politikai jelenséggel, felbukkannak történelmi-irodalmi szereplők. A borítón belengetett szerelem nem olyan mértékű mint amire számítottam, de a könyv végén mindenki (?) megtalálja a boldogságát. Viszonylag lassan haladtam ezzel a könyvvel, egyrészt a cselekmény nem pörgős; másrészt zavartak a társadalomtörténeti – történeti betoldások. A szereplők szájába komplett kiselőadásokat adott az író, amik életszerűtlenné, de kétségkívül informatívvá tették a könyvet.”

Ismertebb lehet a szerző Édesvízi ​mediterrán sorozata, ami már 5 regénynél tart ;)

Szintén egy friss kötet, amit még nem olvastam, de a keszthelyi nyaralásunkon felfedeztem a strandon egy másik könyvmolynál: Zajácz D. Zoltán - Véres ​Balaton. Az 1970-es évek, a zánkai úttörőtábor elevenedik meg ebben a krimiben, amiben gyilkosságok után nyomozhatunk Adorján Máté hadnaggyal. 

Ifjúsági olvasmányokban:

Gyerekkorom kedvencei Fekete István Tüskevár és Téli berek is a Balatonhoz kötődik, igaz a Kis-Balatonhoz. Nem ártana ezeket is újraolvasnom!

Gyerekeknek szóló sorozat Nyulász Pétertől a Helka, ezzel is csak szemeztem eddig - pedig már megért egy képregény és  egy hangoskönyv feldolgozást is. Szintén ifjúsági Halasi Mária Kölcsönkért ​szülők c. regénye, amire nagynéném könyvei között akadtam még gyerekként és lett kedvencem, az előzményével együtt. Kicsit retro, de nagyon hangulatos és meglepően haladóan szól a kirekesztésről, rasszizmusról is. Nekem kimaradt, de a pöttyös-csíkos könyvek sorába tartozik Kertész Erzsébet Szamóca-lányok c. ifjúsági regénye, amit Kata ajánlott (?).

Klasszikus művekben:

Az első és megkerülhetetlen Eötvös Károly balatoni utazásai. Több formában is megjelentek ezek az útinaplók, nekem a legszimpatikusabb ez a szemelvényes kiadás (Eötvös ​Károly balatoni utazásai. Fiesta Kiadó. 2012) - majd egyszer elolvasom ezt is.

A friss válogatás, ami elindította bennem a bejegyzés megírásának a gondolatát, és amit stílszerűen a Balaton partján olvastam el: Kisded tenger.

"Nem is volt kérdés, hogy beszerezzem-e ezt a Poketet. A Balatont felnőttként szerettem meg igazán – és még rengeteg a felderítenivaló! Ettől a kötettől is azt vártam, hogy új élményeket adjon, amit sikerült is. Direkt a keszthelyi nyaralásunkra tartogattam az olvasását – a strandon fekve értem a végére. A rövid szövegek – novellák, versek, levelek, regényrészletek tökéletesek voltak erre, nem kellett hosszan elmerülni benne, de elgondolkodtattak-szórakoztattak.
Volt néhány ismerős darab – Kosztolányi Fürdés c. novelláját épp idén tavasszal olvastam el, és a kötet egyik legerősebb darabjának tartom, vagy Pilinszky Éjféli fürdés versét.
A szövegek nagy része eddig ismeretlen volt számomra, jó válogatást volt – széles merítést adott az íróink szövegeiből (sőt egy Jaroslav Hašek novella is szerepel benne). Szerintem újra fogom majd olvasni, amikor balatoni hangulatra vágyom.
A szövegeket illusztrációk is kiegészítették, amik nekem annyira nem tetszettek – szívesebben láttam volna valami hagyományosabb Balatoni látképeket – festményeket a kötetben.
Az új karton kiadás hátránya, hogy a színes rész könnyen leoldódik, ezt most fedeztem fel, ahogy kicsit naptejes – ragacsos ujjakkal fogtam, elkezdtek kékülni az ujjaim :D De a következő Poket már újra műbőr lesz ;)"

Ehhez hasonló a fülszövege alapján Kőrössi P. József (szerk.) Balatoni ​szívhalászat c. novelláskötete.

Kultúrtörténet - helytörténet:

Ebből a körből is több könyvet lehetne említeni, a könyvtári böngészéseim során Kovács Emőke művei tetszettek meg, aki több kötetben is feldolgozta a témát. A Balatoni impressziókat tervezem olvasni, de a Régi Balaton c. műve is nagyon olvasmányosnak tűnik - sok képpel és forrással. 


Nektek van hasonló, kedvenc balatoni könyvetek? :)

5 megjegyzés:

  1. De klassz, ötletes válogatás lett! :) Ha nosztalgiázni szeretnék, visszatérek még ide ehhez a poszthoz olvasmányötletekért!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi, van még több lehetőség a témában :))

      Törlés
  2. De jó, pont ebben a témában keresgéltem én is! :)
    Mondjuk sajna elég keveset találtam, ami érdekel is, de a Véres Balatont szeretném majd olvasni meg a Poketet is megvettem.
    Az Édesvízi mediterránba belekezdtem most a Balatonon, de egyelőre nem nagyon tetszett a stílus, inkább félretettem. Most egy Tüskevár újrázáson gondolkodom:)

    Ami most megint érdekelni kezdett a Balaton miatt, az ez: https://moly.hu/konyvek/liptak-gabor-aranyhid
    Egyszer megvettem valami rendkívül kevés pénzért, de aztán továbbadtam rajta, most már sajnálom :/

    VálaszTörlés
  3. Klassz válogatás!
    Az ifjúságik közül Fehér Klára: Négyen meg a béka című regénye is a Balatonon játszódik. :)

    VálaszTörlés
  4. Kata: örülök, hogy hasznosult a bejegyzés ;)
    Ma belenéztem a Lipták Gábor könyvbe, jól hangzik - felvettem a várólistámra.

    Pupi: köszi, megjegyzem ezt is!

    VálaszTörlés

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.