Merítés-díj 2021 | Líra - élményeim

június 02, 2021

Tavaly november óta a tagja vagyok a moly.hu Merítés-díj Líra zsűrijének - ez a magyarázata az utóbbi hónapokban megnőtt verseskötet-olvasásaimnak. A héten hirdették ki a legjobb verseskötetek listáját, ami közül többet én is olvastam és szívesen láttam a legjobbak között. Az elmúlt időszak verses élményeiről terveztem egy beszámolót írni, így hogy már publikus a lista és zsűriként való részvételem egyaránt :D

A megadott könyvek olvasásánál az volt amúgy az elsődleges szempontom, hogy női szerzőktől olvassak, persze a kedvenc - már ismert szerzőkön kívül. Utána a molyos értékelések alapján, vagy a kötetbe beleolvasgatva döntöttem el, hogy melyik következik. Volt több, amit elkezdtem - akár többször is - de végül nem fejeztem be. Viszonylag nagy volt a merítés a 2020-as évből - a molyos lista szerint 76 kötet jelent meg, a zsűrizésnél viszont kiestek válogatáskötetek.


A TOP 10 verseskötet 2020-ból:

Villányi László: Mindenek előtt

"A kötet első ciklusában – ami igazából a háromnegyedéig tart – szabadabb versformájú darabokat olvashatunk, amik mondatai akár önmagukban is megállnak. Az egymást követő versekben több gondolat és elem visszatér, mint például a biciklizés, a lány-nő, utazás a vonaton, vagy a természet képei. A második rész egyfajta magyarázat az elsőre – a költő magáról ír, az alkotásról, egy külső nézőpontból, a múzsáéból? Tetszett ez a kötet, főként a benne megjelenő 'világ' miatt: a kert, a virágok, a természet, az élet apró szépségeinek megjelenítése miatt."

újra rázendít

Ülök a májusban, olvasom akácillatú mondatait.

Muzsikál a fészek, a fiókák előadják az éhség
vissza-visszatérő szólamát.

Tudjuk az éveket, áldjuk az évszakokat, hálát adunk
minden napért.
A szemközti ház udvarán hatalmas fenyő, ágain
újra meg újra rázendít a madarak big bandje;
ha nem jut eszembe valamely hiányzó szó, átkiáltja
a rigó, a csalogány.

Hol lakunk? A Dunát kísérő töltésről éppen házunkig
gurulsz bicikliddel, egyet sem kell tekerned a pedálon.

Május közepén olvastam a kötetet, nem volt kérdés, hogy ezt a verset ragadom ki belőle :) 

Sirokai Mátyás: Lomboldal

"Szépen összecseng most bennem ez a verseskötet a nemrég olvasott Peter Wohlleben könyvekkel (bár, ami tényleg a legjobban ide vágna – A fák titkos élete – még a polcomon vár).
Sirokai Mátyástól tavaly olvastam A káprázatbeliekhez c. kötetét, ami nem fogott meg. Ez a könyve sokkal jobban megszólított. A megjelenésekor már felfigyeltem rá, tudtam hogy saját, természethez való kapcsolódását fogalmazta meg, ami miatt érdekelni kezdett. Egyfajta meditáció volt olvasni és elképzelni a képeket, jeleneteket. A monoton, sürgető hétköznapokból való kiszakadás élményét nyújtotta, ahogy visszavitt engem, az olvasót a természetbe. Az emberközpontúság helyett a fák lettek a szövegek lényegei, és a lírai én figyelme – kapcsolódása feléjük. Nagyon érdekes élmény volt, újra fogom még olvasni!"

Elveszíti magát, aki a fák közt jár, de az öröm betölti gazdátlan testét."

"oda, ahol ezt írom, senki nem léphet be
oda bárkit magammal vihetek
ott sosem vagyok egyedül
onnan néha elmenekülnék
onnan csak a testemen át
ott leereszkedem egy fa törzsén
ott egy majommal osztozkodom
ott az idegpályák lombkoronái között járok
ott hallgatni tanulok
ott valami sötétnek és nagynak a partján fekszem
ott az egykori tenger emelkedik és süllyed bennem
ott a földnek vetem a hátam.

Tavaly szeptemberi szerzemény és olvasmány, ami az egyik legkülönlegesebb élményem volt a tavalyi felhozatalból.

Kállay Eszter: Kéz a levegőben

"Az idei megjelenések között szemezgetve nyúltam rá erre a kötetre – Kállay Eszter első kötete, akitől biztosan szeretnék még olvasni (és ezt a kötetet is majd újra). Olyan témákról, helyzetekről ír amiket közel éreztem magamhoz: egyrészt a női létből fakadó élethelyzetek, másrészt életkori és gondolkodásmódbeli hasonlóságaink miatt. Megjelenik a gyász is, idegenségérzet külföldön, de mindennapi helyzetek is, amikkel az olvasók többsége könnyen azonosul."

körülöttem nők figyelnek, nem engem, hanem a
saját súlyukat, a hátukon teletömött zsákok,
nem mernek enni belőlük, mert a súlyuk több lesz,
mint amennyit bírnak. két szemöldökük között függőleges csík.

Tavaly decemberben olvastam ezt a kötetet ekönyvként, aztán az áprilisi Líra akcióban nem akartam otthagyni, szóval már ez is a polcomon vár.

Grecsó Krisztián: Magamról többet

"Grecsó Krisztián minden regényét – novelláskötetét olvastam már (az életmű plecsnihez is már csak a legelső verseskötete hiányzik), ezért voltam kíváncsi a legújabb verseskötetére is. Az elmúlt évben figyelemmel követtem a pályáját, olvastam a szívszorító írását az ÉS-ben a betegségéről, néztem vele interjút amiben az örökbefogadásról beszél, így megvolt a kellő háttérismeretem ehhez a kötethez, a versek hátterének értelmezéséhez. Az első szakasz (Balázsolás) volt talán a leginkább torokszorító, ahol a betegségről, miértekről, hitről ír – de ezek a témák később is felbukkannak. De ír a szerelemről, Juditról – és Juditnak, ill. az apaság érzéséről, ami teljesen megváltoztatta az életét. Aki szereti Grecsó műveit, olvassa el, mert ebben egy új oldaláról, nagyon személyes verseken keresztül ismerheti meg."

Mostanra már csak abban
Reménykedem, hogy maradt
Még abból az elkezdett életből
Egy szálkányi,
Ami a körmöm alá szaladhat,
Ami elég egy gyulladásra,
És egyszer még felismerhetem
Magam egy másik sors
Pulzáló fájdalmában.

Azóta a Grecsó-plecsni büszke tulajdonosa vagyok, minden eddig megjelent művét olvastam - időszerű lenne valamelyik korábbi regényét újraolvasnom is. 

Terék Anna: Háttal a napnak

"Nem gondoltam volna, hogy ennyire tetszeni fog nekem ez a kötet! Erős életrajzi vonatkozása van, nincs sok közös bennem és a lírai énben… mégis. Úgy éreztem, hogy egy hosszú verset olvasok, amikben visszatérnek jelenetek, témák, és újra meg újra megpróbálja Terék Anna elmondani azt, ami foglalkoztatja. Röviden: édesapja elveszítése, ill. a tőle hozott félelmek, viselkedések, kis részben a vajdasági gyerekkora. A nyelvezete tetszett, nem kellett küzdenem, hogy megértsem – vitt magával a szöveg, érzelmeket ébresztett – egy ponton majdnem könnyeket is."

Pedig tényleg,
csak el kéne engedni mindent.
Helyet csinálni magunkban az újnak.
Összeszorított szájjal tűrni, hogy
zuhanunk.

Mégis,
hány hónapig tart egy mozdulat, uram?

Az egyik idei olvasmányom, erős érzelmeket mozgatott meg - újra fogom valamikor olvasni.

Erdős Virág: Hősöm

"A budapesti Hős utcáról ezidáig még nem hallottam, érdekes betekintést adott ez a kötet ebbe a világba. A fényképek megmutatják mindazt a nyomort, amit a szövegekben is érzünk. Szívfájdító és  gondolatébresztő, hogy legszebb városunknak milyen nyomorúságos részei is vannak*…"
*A hangsúly a társadalmi egyenlőtlenségen van.

vége

van a szénhidrátok
elvitték a csacsi medvét
mind a három kívánságunk
kristállyá meg porrá lett még
áll a ház a szolgáltató
kártyás villanyórát szerel szétlőtt
arcú hófehérke sok kis
hülye törpét terel
mit mondhatnék csak egy odvas
tejfog ugrik ki a számból
valahol a túlon
túl egy iker
babakocsi lángol
én is tudom más is tudja ne problémázz te se
élünk szépen boldogan a
többi meg csak
mese

Erdős Virág remek ritmizáló sorokba kemény társadalomkritikát rejt - eddigi kedvencem az Ezt is el.

Krusovszky Dénes: Áttetsző viszonyok

"Krusovszky Dénestől A fiúk országa c. novelláskötetet olvastam legelőször, már akkor elhatároztam hogy szeretnék még tőle olvasni – novellát, verset, bármit. Néhány évig pihentettem a dolgot, az Elégiazaj c. verseskötete nem fogott meg – de tavaly ismét felfigyeltem rá, amikor kb mindenki Akik már nem leszünk sosem regényét olvasta. Kapásból kétszer olvastam el ezt a kötetet, mert nem adja könnyen magát, Krusovszky lírája nehezebb. A témái az elidegenedés, a magány, a vég és a természet és ember közti ellentét. Nem éreztem komfortosan magam a versekben, de kijegyzeteltem néhányat, amit majd a #versvasárnapra rovatomban fogok idézni. Újra fogom még olvasni!"

Zsurlók

Felülkerekedünk majdnem mindenen,
mielőtt végképp elhibáznánk,
mennyi érzelem megy itt kárba folyton,
miközben máshol meg
nincs belőle semennyi sem,
de hát a múlt nem kristálypohár,
hogy folyton kocogtassuk,
ha eszünkbe jut valami,
csodálatos álom volt a civilizáció,
de úgyis a zsurlók bírják majd legtovább.

Szintén egy tavalyi szerzemény és olvasmány, ami megdolgoztatott - ne ezzel kezdjétek az elmerülést a kortárs költészetben szerintem :D

Szlukovényi Katalin: Álomkonyha

"Végre! :D Végre egy verseskötet, amiben az első soroktól valahogy otthon éreztem magam. Még akkor ha a szerző idősebb nálam, kicsit más élethelyzetekről ír, de annyira jól éreztem magam a sorai között, amire már rég volt példa. Mindig keresem a számomra új hangokat, új köteteket, de sokszor csak egy-egy vers fog meg egy egész kötetből. Most mosolyogva, helyeselve, felnevetve olvastam végig ezt a napsugaras borítójú válogatást. A stílusa letisztult, könnyed, nem használ kitekert képeket – valahogy épp olyan mint amire be van huzalozva az agyam. Újra fogom még olvasni, örülök hogy ezt választottam az idei friss verseskötetek közül – a polcom dísze lesz."

Cicatrix

A szeretet cica. Törleszkedik,
puha és kedves, bújik, simogasd meg
a pociját, ugye, milyen finom,
és gyönyörű, ahogyan elnyújtózik
a fotelben a napsütötte folton,
noná, exhibicionista dög,
ő lehet csapodár, álmos, szeszélyes,
de te itt most foglalkozz csak vele,
és reggelit követel hajnalonként,
és ha késel, szóba sem áll veled
órákon át, de hogyha megbocsátott,
büszkén hordja megint a lábtörlődre
a szétroppantott gyíkot, madarat –
a szeretet vadállat. „A világ cica.”

Nálam ez a napsugaras kötet volt a tavalyi év és ezen lista kedvence! Az áprilisi megjelenések között bukkantam rá és meg is vettem egy nagyobb Libri pakkban. Kedves, hétköznapi, szép - ezt ajánlom az egész kupacból, ha nem szerettek-szoktatok verseket olvasni.


Amiket nem olvastam a top 10-ből:

  1. Szalai Zsolt: Gyökeres ház
  2. Meliorisz Béla: Vagyunk örökké

Ti is szavazhattok - egészen október 4-ig - hogy a fenti 10 kötetből melyiket szeretitek a legjobban!


Aki kimaradt, de ajánlom:

Marcutiu-Rácz Dóra - Már ​minden nő hazament

"A 2020-as verseskötetek között bukkantam erre a kötetre, ami megfogott a címével. Az első vers ismerős volt, később a versesköteteimbe beleolvasgatva rájöttem, hogy a Lehetnék bárki c. kötetben is szerepelt. Ez az ismerősségérzet megadta a kötethez való viszonyomat, hamar a végére értem. A versek témáihoz szerintem sokan – nemtől függetlenül is – tudunk kapcsolódni: amikor elfog a félelem egy sötét utcán, eszünkbe jut hogy mennyi rosz dolog történhet velünk; vagy amikor nem tudunk reagálni egy nem megfelelő mondatra-közeledésre, vagy nem bízunk a másik emberben, aki segítséget vár tőlünk. Néhány 'karantén-vers' is szerepel a kötetben, de korábbi darabok is szerepelnek benne.Attól függetlenül, hogy a romániai vonatkozásait nem mindig értettem – ezáltal egy rétege számomra elveszett, megfogott ez a kötet. Könnyen befogadható, fontos témákról és őszintén beszél."

Ezután is több verseskötetet fogok olvasni, mert különleges élményt nyújtanak. 

Amúgy ti hogy olvastok - ha olvastok - verset? Egyik kollégám nem értette, hogyan tudom az elejétől a végéig, néha egyben elolvasni a köteteket, mert neki hangulatfüggő mikor-milyen verset olvas. Én viszont mint a szöveget figyelem, ha hat az érzelmeimre, akkor még jobb - azt megjegyzem magamnak, vagy újra is olvasom. 

Jelenlegi olvasmányom :D 

2 megjegyzés:

  1. Hát nagyon menő vagy, hogy zsűritag voltál, nekem ez valamiért kimaradt, de most már tudom!:)
    Én nagyon szeretném szeretni a verseket, de általában olyan búskomor hangulatba borítanak, hogy inkább hanyagolom, mert én önmagamban is tudok nagyon búskomor lenni. :D És nem a téma miatt feltétlen, inkább valahogy a műnem olyan, hogy árad belőle valami melankólia.
    Néha, rövidebbekkel megpróbálkozom, szóval abszolút kocaversolvasó vagyok: Simon Márton, Rupi Kaur, Fodor Ákos - de nem mindig vagyok olyan hangulatban, hogy élvezzem is őket. De erről egyáltalán nem a versek vagy a költők tehetnek :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi, nem reklámoztam eddig :))
      Sokan társítják szerintem is a melankóliához a verseket-versolvasást, nekem egyfajta meditáció néha, elmerengeni egy-egy soron, vagy rábukkanni valami jó hasonlatra - szókapcsolatra.

      Törlés

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.