Agatha Christie - Miss ​Marple

A Miss Marple sorozatból már csak A kristálytükör meghasadt regény vár rám - január végén belevetettem magam a novellákba. Decemberben már a kezembe került a Tizenhárom rejtély, de miután felfedeztem, hogy a Miss Marple c. kötetben ezek a novellák szerepelnek több másikkal együtt, félretettem. A Gyilkosság méretre kötetben elolvastam hozzá még két novellát (A baba, A tükör*) - bár ezeket már A szárnyak szavában olvastam. Tudom, bonyolult :D 

* Ezekben viszont nem szerepel maga Miss Marple, AC természetfeletti - misztikus történetei közé tartoznak.


Tizenhárom rejtély/ Miss Marple kötet:

A Tizenhárom rejtély egybefüggő novellafüzér, amelyben több ismerős - köztük Miss Marple, unokaöccse Raymond West, továbbá egy lelkész, ügyvéd, doktor, egy rendőrfőnök és még néhányan gyűlnek össze, hogy megoldatlan vagy trükkös rejtélyeket meséljenek egymásnak.

Természetesen a megoldást minden esetben Miss Marple szolgáltatja. A novellák közül több egy estén játszódik, de van benne egy időbeli ugrás is - a lényeg viszont az előadott történeteken van. Ezek közül többet olvastam már más válogatásban, sőt volt amit sorozatadaptációként láttam.

Olvashatunk feleséggyilkosokról, csalókról, eltűnt végrendeletről, több szerelemféltésből elkövetett esetről - ahol a gyilkos elsőre valószínűtlennek tűnik. Miss Marple, azonban jól használja az intuícióját, sokszor egy megtörtént eset analógiája alapján jön rá a megoldásra - beszélgetőtársai néhol már ugratják is emiatt. 

A végére már kicsit tömény volt a sok történet, ill. Miss Marple közölte a megoldást, alig tévedve vagy elbizonytalanodva. Ebből a szempontból jobban szeretem a regényeket, mert ott több lehetősége van tévedni, körüljárni a témát. Ettől függetlenül remek összeállítás, változatos szereplőkkel - helyszínekkel.

Greenshaw Bolondvára

A történet nagy vonalakban ismert volt számomra, mert tavaly ősszel láttam a tvsorozat epizódként. A novella rövidebb és több részletében egyszerűbb volt, mint az adaptáció. Ez is egy csavaros történet, amelyben ügyesen leleplezte Miss Marple a tettest. Álruhák, egy bolondos vidéki kúria, a Greenshaw család utolsó sarja(i) és a sokat emlegetett Raymond West is megjelenik.
5/5

Gyilkosság méretre kötet:

Összességében jó kikapcsolódást nyújtott a kötet, változatos történeteket ismertem meg - Miss Marple is többféle módon kapcsolódott be a nyomozásokba. A novellák rövidek voltak többnyire, így nem volt sok lehetőség hangulatot teremteni, de a cselekmény csűrés-csavarására sem volt annyira tér - ezt nem is bántam. Több darab játszódik Miss Marple falujában, St. Mary Meadben, de megjelenik London és más falvak, települések is.

Miss Marple mesél

Ebben a történetben is egy férjet segít tisztázni felesége meggyilkolása esetében. Kicsit nyakatekert a narráció, bele kellett rázódni Miss Marple mesélési tecnhikájába, de itt is - ahogy a későbbi történetekben - ügyesen leleplezi a tetteseket, legyen akármilyen álruhájuk.
4/5

Fura tréfa

Egy különc nagybácsi rejtélyes örökségét segít Miss Marple felderíteni - van itt két fiatal szerelmes, titkos fiókok, rejtjeles üzenet és a kincs...?
4/5

Gyilkosság méretre

A kötet címadó novellája hozza a szokásos fordulatokat, Miss Marple olyan apróságokra figyel fel, amelyre mások egyáltalán nem. A tettes itt is az idővel játszik, ill. megtéveszti környezetét.
4/5

A házmesterné bosszúja

A novella elején gyanús volt, hogy én már ezt is olvastam - közben rájöttem, hogy ez a történet szolgált az Örök éj c. regény alapjául - ebben már nem szerepel Miss Marple. Ez kevésbé misztikus, borzongató mint az előbbi regény - gyorsan le is lepleződik a tettes.
4/5

A tökéletes szobalány

St. Mary Meadben játszódik ez a novella: egy többlakásos udvarházban Miss Marple az egyik szobalány segítségére siet újdonsült gazdaasszonyai miatt. Kiborító szereplők, de ötletes bűnügy, amelynek megoldását természetesen ismét az idős hölgy szolgáltatja némi ragadós cukor és egy tükör segítségével ;)
4/5

Menedék

Szintén egy olyan novella, amit már olvastam más gyűjteményben, bár a csavaros megoldásra nem emlékeztem, így újra rácsodálkoztam. Ezúttal a nyomozást nem csak Miss Marple végzi, hanem Mrs. Harmon, a lelkész felesége is aki egy haldokló emberre bukkan falujuk templomában. Ki volt a férfi, miért kért menedéket? A bűnügyi szál talán kicsit nyakatekert - táncosnőkkel és elrejtett ékszerekkel, de a végén egy szereplő sorsa megoldódik.
4/5

A baba

Nem krimi, hanem misztikus, borzongató darabok közé tartozik. A történet egy nőiruha szalonban játszódik, ahol egyszer csak megjelenik egy játékbaba. A baba szépen fel van öltöztetve, mégis van valami hátborzongató benne... A tulajdonos és a műhely vezetője hiába próbálnak megszabadulni tőle, nem sikerül - a novella végi csattanón elgondolkodhatunk, hogy valóban milyen szándék is 'vezette' a babát - mit láttak bele a főszereplők.
5/5

A tükör

Szintén egy misztikus darab, de ebben már gyilkosság is megjelenik - egy vidéki ház, egy elbűvölő fiatal lány, egy katona - évtizedeket felölel a történet, amely keretesen záródik... Itt sincs magyarázat a látottakra, de tökéletes hátborzongató darab.
4/5

Nincsenek megjegyzések:

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.