Javier Marías - Beleszerelmesedések

Ez a könyv már legalább két éve a várólistámon volt - Szabados Ági egyik podcast adása miatt figyeltem fel rá. Többször kihoztam a könyvtárból - visszavittem, valamiért nem mertem nekiállni. Most a Romantikus Readathonra választottam ki, mint 'sötét romantikus' történet - és ezzel kezdtem az olvasást, hogy tényleg ne halogassam tovább. Nemsokára a végére érek A nagy pénzrablás utolsó részeinek is, ezért is gondoltam, hogy jó választás lesz: spanyol szerző, Madridban játszódik és az emberi kapcsolatnak fontos szerepe van - ahogy a fenti sorozatban is.

Narrátorunk María egy könyvkiadó szerkesztője, aki évek óta minden reggel a munkahelye közelében található kávézóban reggelizik. Szinte minden nap a közelében ül egy szimpatikus házaspár - María napjait ők dobják fel, szereti megfigyelni őket, magába szívni azt a pozitív légkört és összhangot, amit köztük lát. Egy napon viszont nem jelenik meg a pár, eltelik néhány hét - María már rá is kérdez a pincéreknél, hogy mi történhetett. Végül a hírekből értesül róla: a férfit, Miguelt egy hajléktalan megtámadta és több késszúrással megölte. Amikor legközelebb látja a feleséget, összeszedi minden bátorságát és megszólítja, részvétét nyilvánítja. Ezt egy sorsfordító találkozás követi, majd a könyv végén lassan fény derül a házaspár tragédiájára. 

A cselekmény, spoiler nélkül ennyi - nagyon lassan építkezik a történet, tele van belső vívódásokkal, monológokkal, utólag kiegészített gondolatokkal és párbeszédekkel. Ne egy thrillerre/krimire/egyszerű romantikus történetre számítsatok. Javier Marías szereplői sorain keresztül olyan tabu témákat érint, mint a szeretővé válás, a halál és gyilkosság, a szerelem és mások félreállítása az útból. 

A regény tele van kétellyel, María gondolatai sokszor elkalandoznak, emiatt néhol már untatott, ahogy az ismétlések is. A legtöbb könyvben szeretek a cselekményre koncentrálni, nekem ez az elsődleges, de itt az csak a keret volt. A lényeg a párkapcsolatok bonyolultságán, a gyászon, a beleszerelmesedésen, a szeretői szerepen, és több tabunak számító cselekedeten van. 

"Abba a hibába esünk, hogy azt hisszük, a jelen örökké tart, s az egyes pillanatok meghatározóak, márpedig tudnunk kellene, hogy ez nem igaz, ameddig még egy kis időnk van. Ugyanazokat a fordulatokat és köröket tesszük, s nemcsak a forgandó szerencse, hanem a saját lelkünk miatt. Meg kell tanulnunk, hogy ami olyan nagy súllyal bír az életünkben, előbb-utóbb semlegessé válik; puszta tény, puszta adat lesz belőle."

Ha szeretitek a lassabb lélegzetvételű regényeket, amik tele vannak elgondolkodtató sorokkal, akkor ez a ti könyvetek lesz.

Örülök, hogy végre olvastam a szerzőtől, de nem vagyok benne biztos, hogy fogok még vele ismerkedni :)

4/5

Kiadó: Libri
Kiadás éve: 2012
Eredeti cím: Los enamoramientos
Fordító: Mester Yvonne
Oldalszám: 406
Ár: - Ft
Borító: 5/5

Fülszöveg:

María, ​a madridi könyvkiadó munkatársa hetek óta figyel észrevétlenül egy házaspárt, akik minden nap ugyanott reggeliznek, ahol ő. Egyik alkalommal egy újság címlapján látja viszont a férfit, akit brutális módon megkéseltek egy parkolóban. Később megismerkedik Luisával, az özveggyel, aki magára maradt a két gyermekükkel és nem képes feldolgozni a férje halálát. Különös kapcsolatuk hátterében történetek sokasága tárul fel, melyek különböző módokon mind a szerelem témáját járják körül amely egyszerre lehet a legfelemelőbb dolog az életünkben, ugyanakkor kegyetlen és aljas tettekre is késztethet minket. Elviselhető-e, ha büntetlenül marad a bűn? Önzés-e valaki visszatérését kívánni egy tragédia után, vagy jobb volna-e, ha szerelmeink és halottaink mihamarabb és végérvényesen eltűnhetnének az életünkből, miután letelt az idejük? A világsikerű spanyol író, Javier Marías legújabb regénye szerelmeink útvesztőjébe kalauzol. Láthatóvá teszi, hogy minden történetnek számos nézőpontja és egynél biztosan több igazsága van, hogy a gondolataink és mi is folyton alakulunk, az életünk pedig éppen ettől izgalmasan fájó és örömteli.

Nincsenek megjegyzések:

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.