Matt Haig - Éjfél ​Könyvtár

A fiú, akit Karácsonynak hívnak után felvettem - mégis - a várólistámra Matt Haig legfrissebb könyvét, amiről hallottam már sokféle véleményt. A Könyv Kemping több pontját is kipipálhattam vele, ezért is nekiálltam - illl. amiatt is, hogy eldöntsem érdemes-e tovább folytatnom az életművével az ismerkedést. (Spoiler: nem igazán - de a Karácsony após sorozatot be fogom fejezni).

A hét elején még többen írták Instagramon, hogy remélik tetszeni fog nekem is a könyv, a kezdeti bizonytalanság után, de a végére sem kedveltem meg a főszereplőt és a cselekményt. 

Nora Seed egy angol kisvárosban él egyedül, a legrosszabb napján úgy dönt, elhagyja örökre az életét. Álmai kudarcba fulladtak, kapcsolatai megromlottak a családjával - barátaival, rossz döntéseket hozott, kirúgták a munkahelyéről és még a cicája is meghalt. 

Ám nem hal meg, hanem egy átmeneti helyre kerül - az Éjfél Könyvtárba. Itt az iskolai könyvtárosa, Mrs. Elm fogadja, aki elmagyarázza neki, hogy kapott haladékot - ebben a könyvtárban megtalálja az összes lehetséges életvariációját, amit kipróbálhat. Ameddig újra nem indul az óra, addig lehetősége van életekbe ki-be ugrálni, és eldönteni melyikben szeretne mégis élni. Az egyikben nem halt meg az apja és folytatta az úszást. A másikban nem lépett ki a zenekarukból és világsztár lett. A harmadikban egyszerű élete van és a szülővárosában, egy kutyabolond pasi mellett. Stb-stb-stb. Egy idő után már nincs tétje, hogy milyen életeket próbál ki, csak ugrál ide-oda. 

A könyv első fele volt mégis az erősebb, utólag látom: ahol rádöbbenti Mrs. Elm, hogy milyen 'álmokat' is dobott félre. Milyen megfeleléseket hitt a magáénak, milyen célokat tekintett sajátjának. A történet végén már kezd ő is - ahogy olvasóként én is - belefásulni a végtelen Nora Seed-életvariációba, de nagy nehezen rájön, hogy mi a megoldás. 

Ahh. Az alapötlet jó, nagyon tetszett, hogy kapott egy új esélyt a főszereplő. Érdekes volt a tanulási folyamat, aminek segítségével más szemmel nézett magára és a döntéseire. Az új életek segítségével jobban megismerte a vele kapcsolatban álló embereket, rájött hogy valakinél nem csalt a megérzése. Rádöbbent arra is, hogy nem minden róla szól - az emberek a saját problémáik miatt is eltávolodhattak tőle, nem ő maga volt az ok. 

Ami legelőször kizökkentett az olvasásból az Nora Seed zsenije volt. Most komolyan... filózófus, gleccserkutató, olimpikon úszó, zenész - oké, hogy az emberben sok lehetőség van, de engem zavart, hogy ennyi út van belezsúfolva a karakterébe. Utána untam a ki-be ugrálást az életekbe, ahogy kb Nora is rájött az első percekben, hogy nem illik bele igazán egyikbe se. Ami tetszett neki ott zavarta, hogy mennyi mindenből kimaradt, hogy nem ő dolgozott meg azokért az értékért, amit készen kapott. 

Látom a könyv előnyeit, értékelem a mondanivalóját - üzenetét, de nekem a megvalósítással voltak gondjaim.

3/5

Kiadó: GABO
Kiadás éve: 2021
Eredeti cím: The Midnight Library
Fordító: Kőszeghy Anna
Oldalszám: 352
Ár: 3990 Ft
Borító: 5/5

Fülszöveg:

Nora Seed eddigi élete rossz döntések és megbánások sorozata. Úgy érzi, mindenkinek csalódást okozott, önmagát is beleértve. Amikor azonban az Éjfél Könyvtárban találja magát, esélyt kap arra, hogy rendbe hozzon mindent. Az Éjfél Könyvtárban lévő könyveket kinyitva megtapasztalja, hogyan alakult volna az élete, ha más döntéseket hoz, így egy régi barátja segítségével nekiáll megkeresni a számára tökéletes életet. A dolgok azonban nem mindig úgy alakulnak, ahogy arra számít, és a választásai hamarosan életveszélybe sodorják. Mielőtt kifut az időből, választ kell találnia a legfontosabb kérdésre: hogyan tudná a lehető legjobban élni az életét?

3 megjegyzés:

  1. Ugyan még nem végeztem, de nagyon hasonló a véleményünk, és én tuti nem olvasok többet tőle.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. én is csak a Karácsony apó és a csokitojást tervezem, mert az sorozat tetszett :)

      Törlés
    2. Nekem meg az sem. :D Csak azért próbálkoztam ezzel, mert ez másnak tűnt.

      Törlés

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.