Irodalmi hallgatnivalók

január 27, 2020
Az idei első Témázunk bejegyzéssorozatban a hangoskönyvek és a podcastok témakörét járjuk körbe. Mesélünk arról melyiket miért szeretjük - vagy épp nem szeretjük, miben különbözik az élmény az olvasás hagyományos formájától. Milyen podcastokat hallgatunk, hol - mikor és hogyan szakítunk ezekre időt.

Hangoskönyv - igen - nem, mikor ajánlom?

A hangoskönyvekre 4-8 éve voltam rákattanva, akkor többről írtam is a blogon. Ilyen formában hallgattam meg a Harry Potter első két részét, ismerkedtem meg olyan klasszikusokkal, mint az Utas és holdvilág, Maugham Színháza, Az ajtó Szabó Magdától, de Rejtő regényekkel és Agatha Christie novellákkal is. Jó kérdés, hogy ugyanúgy emlékezünk-e az olvasmány részleteire, mint ha mi magunk olvastuk volna el? Nem kalandozik el jobban a figyelmünk, ha 'csak' hallgatjuk az adott művet?
Mivel már elég rég hallgattam hangoskönyvet, ezért megfakultak az élményeim ezzel kapcsolatban, de az lehet hogy ez esetben nem rögzült bennem olyan jól a mű maga - viszont egy másfajta pihenést nyújtottak ezek a mp3 fájlok, mint ha nekem kellett volna olvasnom. A hangoskönyvek vagy utazáshoz, vagy otthoni - nagyon nyugalmas pillanatokhoz kötődtek, elalvás előtt többször hallgattam őket, a legtöbbször hamar elálmosodtam, elaltatott a felolvasó hangja. Ez biztos gyerekkori beidegződés, hogy a hallott történet teljesen levisz egy nyugalmi állapotba, és onnan már csak egy lépés az alvás. Épp ezért feszült időszakban jó ötlet lehet hangoskönyvet hallgatni (ez egy jó tanács lenne nekem is :D).

A hangoskönyvekből is már egyre nagyobb választék érhető el, persze jobbára a klasszikusnak számító, szépirodalmi műveket találjuk meg ilyen formában. De több pszichológiai, önsegítő könyvet is elérhetünk így (pl. Bagdy Emőke, Vekerdy Tamás, vagy a legutóbbi felfedezésem Boldizsár Ildikó). 

Az utóbbi években egyáltalán nem hallgattam hangoskönyveket, igazából nem tudom miért fordultam el tőlük. Egyik ok lehet, hogy jobban szeretem kézbe is venni, lefotózni, lapozgatni a könyveket - a másik pedig a poszt témájának második fele, a podcastok térnyerése. Vagyis ha van olyan időm, amikor tudok figyelni is arra, amit hallok, akkor inkább egy podcast adást indítok el (vagy Youtube videót lesek fél szemmel).
pexels

Miért szeretem a podcastokat?

Az utóbbi éveben egyre több magyar podcast érhető el, lelkes önkéntesek vagy épp profik állítanak elő hallgatható tartalmakat. Azért szeretek podcastokat hallgatni, mert egyrészt érdekel a téma amiről beszélgetnek - legyen az interjú, vagy épp könyvajánló; másrészt mindig kapok valami új gondolatot (vagy könyv/film/sorozatcímet a várólistáimra); harmadrészt egy külön kis megnyugtató világ nyílik meg, amikor elindítom a kedvenc csatornámat. 
Érdekes jelenség amúgy, hogy egyre kevésbé van türelmem elolvasni képernyőn egy hosszabb szöveget, de gond nélkül megnézem a kedvenc Youtuberem fél órás videóját ill. jól elvagyok egy órás podcast adásokkal is.

Kedvenc csatornáim:

Aki aktívan követ itt a blogon, vagy Instagramon szerintem már tudja, hogy a két kedvenc magyar podcast csatornám - a Popkultcsajokstb és a LibrAmore. Mindkettőt két-két barátnő készíti, akik irodalmi, kulturális témákkal foglalkoznak. A rajongásom olyan mértékű volt, hogy 2017-ben készítettem 'interjút' mindkét csapattal. Ill. 2019 augusztusában én magam is egy mérföldkőhöz értem - szerepelhettem a LibrAmore egy adásában, novemberben pedig egyik könyvtáros kolléganőmmel indítottuk el a könyvtár podcastját, amivel természetesen sok tervünk is van 2020-ra :)
Irodalmi vonatkozásban még megkerülhetetlen Szabados Ági csatornája, ami 2019 nyarán indult el - ezt is meg szoktam hallgatni, mert mindig olyan vendéget hív aki érdekel, vagy valami olyan könyvről van szó ami érdekesnek tűnik. Nála érezhető az üzleti megfontoltság a reklámokkal, ill. a Betone Studio biztosítja a technikai feltételeit. 
Életmód témában a Párnacsata podcast még, aminek szinte minden részét meghallgattam (bár az utolsó adásokkal el vagyok maradva, meg annyira nem is fogtak meg).
Ők azok, akiket rendszeresen hallgatok, de téma ill. meghívott vendég szerint hallgattam már Farkas Lívi Lecsó csatornájáról adásokat (az utolsó két rész - 9. és 10. nagyon jókor talált meg); Az élet meg minden csatornájáról több, számomra érdekes emberrel készült beszélgetését.

Hogyan - hol - mit?

A legtöbbször telefonon szoktam lejátszani az adásokat, Spotifyon vagy a Google Podcast appjában, ahol le is menteni az adásokat, így net nélkül is lehet hallgatni. Mindkét appban lehet ugrani előre és vissza meghatározott másodperceket, lehet gyorsítani a lejátszást és persze el is menti hol tartasz, ha épp ki kell lépned a lejátszóból.

Ha téma szerint szeretnétek magyar podcast csatornákat keresgélni akkor ajánlom ezt az oldalt - ami naprakészen listázza a hazai alkotókat - csapatokat.

Témáztak még:
Sister, Anett, Heloise, Reea, Andi, PuPi, Nita

8 megjegyzés:

  1. :o Gratulálok a podcasthoz. :) Mivel nem vagyok könyvtáros, de oda járó igen, szerintem megsasolom majd a kulisszatitkaitokat. :)

    VálaszTörlés
  2. Praktikus összefoglaló, ha valaki kezdőként találkozna a podcastokkal vagy a hangoskönyvekkel. :) Több közös pontunk is akad, és szerintem ügyesen összeszedted a fontosabb információkat! :) Bele fogok hallgatni a közös, könyvtáras adásotokba is, kíváncsi lettem!

    VálaszTörlés
  3. Nekem is sokszor altató a hangoskönyv, néha bizony csak pár perc, és már alszom is rajta, hogy aztán másnap tekerhessem vissza ugyanoda. :D Szerintem is az estimese olvasáshoz kapcsolható ez, nekem valahol mélyen azt eleveníti fel. :)
    Remélem ha visszatérsz kicsit a hangoskönyvekhez, örömödet leled újra bennük. :)

    De jó ez a podcast gyűjtőoldal, köszi, hogy belinkelted! :) Fogok róla csemegézni, meg ajánlom a férjemnek is - autózás közben neki is jól jönnek az értelmes hallgatnivalók! :D

    A ti podcastotoknak lesz folytatása? :)

    VálaszTörlés
  4. Reea, Pupi - igyekszünk a könyvtári podcasttal, remélhetőleg február elején jön a 2. rész ;)

    Sister - köszi :))

    VálaszTörlés
  5. Ez annyira nagy ötlet, hogy a könyvtárotokkal kapcsolatban indítottatok podcastet! Mint a New York Public Library! Menőség!
    Hallgatni foglak titeket is!

    VálaszTörlés
  6. Tessék csak csinálni a saját könyvtáras podcastet, és újabb részeket felvenni, mert én szívesen hallgatnám :) És nyugodtan lehetnek hosszabbak a részek is! Jó hallgatni titeket! A hangoskönyvre elalvás nekem nagyon jól megy, átlag kb 10 perc után már alszom is, és aztán én is tekerhetem vissza, akárcsak Pupi. Biztos a gyerekkori esti mesékhez van ennek köze, nagyon sokat olvastak nekem anyuék anno, és imádtam hallgatni őket, de persze ott is bealudtam azért. én is köszi a podcast gyűjtőlinket, nem is láttam még ezt az oldalt, de nagy segítség lesz újakat felfedezni :)

    VálaszTörlés
  7. Köszi csajok! Mindenképp folytatjuk - most egyéb megbeszélések és betegség miatt maradt el a januári rész, de remélhetőleg jövő héten összehozzuk :))
    Anett én most miattad rákaptam a Hypegram csatornára, tök hasznos adásaik vannak.

    VálaszTörlés

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.