Cottagecore könyvajánló | fikció

május 29, 2021

Az elmúlt egy évben robbant be a köztudatba a cottagecore nevű trend, stílusirányzat, ami a lakberendezéstől kezdve a szabadidő eltöltésére is hatással lehet. Az otthon töltött idő alatt értékelődött fel ez az irányzat, aminek a lényege a vidéki élet szépségeinek hangsúlyozása, a lelassulás, a természetközeliség. 

Hogy magyarul mit jelöl a cottagecore, azt egy szóban nehéz összefoglalni, körülírni viszont annál könnyebb. Cottagecore minden, ami pont úgy néz ki, mint egy 19. századi, pásztoréletet ábrázoló festmény, vagy mint egy jelenet egy Jane Austen vagy Lucy Maud Montgomery adaptációban: piknik a réten, gombagyűjtögetés, rózsával és lonccal körbefutott angol parasztház, rusztikus berendezés, kiskacsák és bárányok a tó partján, szellős, libbenő anyagú vintage ruhák, hímzés és saját készítésű finomságok. Az irányzat egyébként nem új keletű, a gyökerei a 2010-es évek elejére és a hipszter kultúráig nyúlnak vissza, amikor egyre többekben és egyre erősebben kezdett felmerülni a vágy egy lassabb, de kevésbé stresszes életforma iránt, amelyben az ember nem csak a kapitalista gépezet egy darabjának érzi magát, hanem szabad, alkotó embernek. Ekkoriban terjedtek el először Tumblr-ön, majd később Instagramon az idilli, bukolikus világot ábrázoló fotók, és előbbin született meg maga a jelenséget átfogó cottagecore kifejezés is 2018-ban.- Bertalan Melinda, vehir.hu

Először Zsófi videójában találkoztam először konkrétan ezzel a fogalommal, ekkor döbbentem rá, hogy ez a stílus lopta már jó ideje belopta magát a szívembe. Az elmúlt egy évben, a karantén és a folyamatos bizonytalanságok miatt ez még jobban felerősödött bennem is - értékelem a vidéken töltött időt, a természetes változásának megfigyelését (és fotózását).

Ehhez az irányzathoz természetesen - ahogy sok témához - konkrét könyveket is tudunk kötni. Az utóbbi időben elkezdtem tudatosan ezeket a fikciós (regény, meseregény) keresni és olvasni - ebből hozok most egy válogatást nektek! :)

Ezeknek a könyvnek a közös pontjuk, hogy vidéken játszódnak, nem napjainkban, fontos bennük a természet és az egyszerű életmód. 

pexels

Az első könyv, ami sokunknak eszünkbe juthat: L. M. Montgomery Anne-sorozata, ami a fenti témák esszenciája. Ha egy végtelen kedves, szép helyszínen játszódó történettel szeretnétek 'elbújni' a világ elől - ez tökéletes lesz. Én viszonylag későn olvastam el ezeket a könyveket, 2019-2020 között az új Netflixes sorozat hatására - de pontosan passzolt ahhoz az életstílushoz, ami egyre vonzóbb lett számomra. A könyveket sajnos egyre nehezebb beszerezni - tavaly egy Alexandra raktárvásáron még kávéáron jutottam hozzá a későbbi kötetekhez - időszerű lenne egy újrakiadás ;)

A héten olvastam Sarah McCoy regényét, amelyben Marilla előzménytörténetét írta meg -  természetesen ez is hozza a cottagecore életérzést :)

A hét elején olvastam újra egy gyerekkori kedvencemet, Kenneth Grahame skót író klasszikus meseregényét, a Békavári uraság és barátait. A blogon is többször emlegettem, mint az egyik kedvenc könyvemet, úgy emlékszem ez volt az első, amit Szombathelyre költözésünk után kaptam (és a Fő téren nézegettem még ez is megvan). A rajzfilm adaptációt is többször láttam - úgy hiszem konkrétan ezt a verziót. Most tökéletes volt újraolvasni, átélni a kalandokat Vízipatkánnyal (hé' innen jön Malfoy csúfolódása a magyar fordításban? Vízlipatkány ;)), Vakonddal és Varanggyal. Bár utóbbi az agyamra ment és komoly mentális problémákat fedeztem fel a karakterében... :D

Natalie Babbitt: Örök kaland - Zsófi említette a fenti videójában, emiatt olvastam el még tavaly szeptemberben. A filmet korábban láttam, de a könyv is kedves történet - felnőttként is jó olvasmány volt. Főként a tájleírások fogtak meg, a 19. században játszódó történet érdekes kérdéseket feszeget.

Szintén a múltba repít vissza Frances Hodgson Burnett klasszikusa, A ​titkos kert, aminél a kert virágzása és felfedezése párhuzamba állítható komoly érzelmek feldolgozásával és két gyermek életének megszépülésével. Még 2013-ban hangoskönyvként hallgattam - miután beletört a bicskám az angol kiadás olvasásába :D

pexels

Zsófi szintén említi a videójában és az egyik kedvenc történetem a téli Alaszkából: Eowyn Ivey A ​hóleány regénye. Már évek óta újra akarom olvasni, a remek orosz mesefeldolgozáson kívül erősen él bennem a telepes élet és a táj szépségének és nehézségeinek bemutatása.

Gyerekkorom kedvenc sorozata volt A farm, ahol élünk, amiről néhány éve derült ki számomra, hogy szintén könyvből készült. Nemrég kihoztam a könyvtárból a sorozat első kis kötetét:  Laura Ingalls Wilder: Kicsi ház a nagy erdőben - szeretném a nyáron sorra keríteni. A fülszöveg alapján (és több lista) is tökéletes a cottagecore életérzéshez: egy telepes család életét követhetjük a könyvekben - az író saját gyerekkorát írta meg - amerikai wisconsini nagy erdőben.

Szintén egy gyerekkoromból kimaradt klasszikust szeretnék elolvasni még az idén - Johanna Spyri Heidi c. könyvét. Rajzfilmet, kis lapozót persze láttam - olvastam belőle, de az eredeti kimaradt, mondjuk nem volt a kedvencem a komor téma miatt, de itt az ideje leporolni az emlékeimet róla. 

Jó néhány történetet lehetne még említeni (ill. ismeretterjesztő kategóriából), ami illik a "cottagecore vibe" tematikába - ajánlom Zsófi videóját, és a legújabb kedvenc csatornámat - Darling Desit, aki szintén foglalkozott a témával. 

Később is tervezek hasonló tematikus ajánlót írni - jelenleg a fenti könyvek kerültek fel a radaromra, a már olvasottak közül ezeket tudom ajánlani.

3 megjegyzés:

  1. Nagyon jó kis lista lett! Nemrég olvastam el A titkos kertet, amit a cottagecore trend által találtam meg és tényleg tökéletesen hozza a hangulatot. És igen, tényleg jól jönne egy újrakiadás az Anne-sorozathoz egy meseszép borítóval :)

    VálaszTörlés
  2. Tetszett ez a poszt, igazán informatív, jók az ajánlások :) Olyan jó, amikor végre arra a bizonyos érzésre megtaláljuk a kifejezést :D Most már én is tudatosabban figyelgetem majd ezeket a könyveket.

    VálaszTörlés
  3. Petra - igen, A titkos kert is nagyon illik ebbe a vonalba. Remélem majd felkarolja egy kiadó az Anne sorozatot!

    Avilda - köszi :) szeretnék még kutatni a témában.

    VálaszTörlés

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.