Ted Chiang - Kilégzés és más novellák
Ted Chiang két magyarul megjelent novelláskötete megjelenésük óta a látóteremben voltak, sőt az Érkezés c. filmet (ami az Életed története és más novellák, más kiadásban Érkezés és más novellák című kötetekben jelent meg) láttam is, bár elsőre nem nyert meg magának. Egyszeri filmnézőként válaszokat vártam, de ebben állhat Ted Chiang varázsa - elképzelhető problémákat vet fel, scifi környezetbe ágyazva - nem ad válaszokat, inkább elgondolkodtat.
Ez utóbbi főleg úgy tűnt fel, hogy amikor elkezdtem olvasni a kötetet, az első két-három történet után félbe akartam hagyni... De addig nem nyugodtam, ameddig legalább Anna fordítását el nem olvastam (A tények valója, érzések igaza) ez visszaadta a hitemet a könyvben és oda-vissza ugrálva, a végére a leghosszabbat hagyva (A szoftveres objektumok életciklusa), végül kiolvastam.
Értem azokat akik rajonganak a kötetért, és Chiang írásaiért - a szakmai közönség, a díjak sem tévedhetnek. Mégis én nem voltam kompatibilis* ezzel a kötettel (*ha már scifi és technológiai témákról van szó). Túl nagy elvárásokkal álltam neki, és nem volt kedvem lelassulni hozzá - válaszokat akartam, idegesített a túlírtsága - a részletessége, a csattanók nem vágtak földhöz, volt ahol szerintem szájbarágós volt.
A kötetből legjobban a már említett A tények valója, érzések igaza című novella tetszett. Ami nagyon okosan mutatja be, hogy mennyire fontos a felejtés a dolgok feldolgozásához, a megbékéléshez. Azt hinnénk egy tökéletes világban jót tesz nekünk ha minden emlékünket videóra vesszük, hogy bármikor bármire rákereshessünk, de a főszereplő története (ami a novellának csak az egyik szála), bebizonyítja hogy nincs erre mindig szükség.
Akiknek szintén nem tetszett - annyira - ez a kötet, kiemelték az első és az utolsó novellát, mint kiemelkedő írások. Ezek nekem is tetszettek (4/5), az első (A kereskedő és az alkimista kapuja) is egy olyan gondolatkísérlettel játszik el, ami gyakran megfordul a fejünkben: mi lenne ha vissza tudnánk menni az időben, és megjavítanánk a múltat. Igazából a záró novella (A szorongás a szabadság szédülete) is erről szól - a mi lenne ha élményről. Előbbi világban több történeten, sorson keresztül jön rá a főszereplő, a bagdadi kereskedő, hogy minden úgy történt ahogy kellett, de kap egy kis segítséget a múlt feldolgozásához. Az utóbbiban pedig annak a veszélyei jelennek meg, ha mindig máshoz - jelen esetben saját paralellel énünkhöz hasonlítjuk magunkat.
Számomra a két legrosszabb novella a 2. és a 3. volt (2/5), ezek nem kötöttek le, előbbi túl hosszú volt és fura, a másik rövid volt de nem mozgatott meg annyira. Az ebben megjelenő téma, a szabad akarat, az eleve elrendelés megjelent az Omphalosz címűben is.
A többi novellára magamban 3 pontot adtam, ezek felcsillantottak érdekes gondolatokat, de összességében untam őket és alig vártam, hogy eljussak valami izgalmas konklúzióig.
3/5
Kiadó: Agave
Kiadás éve: 2019
Eredeti cím: Exhalation
Fordító: Ballai Mária, Juhász Viktor, Molnár Berta Eleonóra, Farkas Veronika, Bosnyák Edit, Huszár András
Oldalszám: 336
Ár: 3680 Ft
Borító: 5/5
Fülszöveg:
Ez utóbbi főleg úgy tűnt fel, hogy amikor elkezdtem olvasni a kötetet, az első két-három történet után félbe akartam hagyni... De addig nem nyugodtam, ameddig legalább Anna fordítását el nem olvastam (A tények valója, érzések igaza) ez visszaadta a hitemet a könyvben és oda-vissza ugrálva, a végére a leghosszabbat hagyva (A szoftveres objektumok életciklusa), végül kiolvastam.
Értem azokat akik rajonganak a kötetért, és Chiang írásaiért - a szakmai közönség, a díjak sem tévedhetnek. Mégis én nem voltam kompatibilis* ezzel a kötettel (*ha már scifi és technológiai témákról van szó). Túl nagy elvárásokkal álltam neki, és nem volt kedvem lelassulni hozzá - válaszokat akartam, idegesített a túlírtsága - a részletessége, a csattanók nem vágtak földhöz, volt ahol szerintem szájbarágós volt.
A kötetből legjobban a már említett A tények valója, érzések igaza című novella tetszett. Ami nagyon okosan mutatja be, hogy mennyire fontos a felejtés a dolgok feldolgozásához, a megbékéléshez. Azt hinnénk egy tökéletes világban jót tesz nekünk ha minden emlékünket videóra vesszük, hogy bármikor bármire rákereshessünk, de a főszereplő története (ami a novellának csak az egyik szála), bebizonyítja hogy nincs erre mindig szükség.
"Az embereket történetek alkotják. Emlékeink nem az összes, általunk megélt másodperc részrehajlás nélküli felhalmozódása, hanem az a történet, amelyet válogatott momentumokból raktunk össze."A novella múltban játszódó része azt mutatja meg, a nyelvi kifejezésmódban mennyire tükröződik az adott népcsoport kultúrája, a világhoz való viszonyulása. A 'nyugat' - tiszta, mindig világos, racionális világgal és nyelvvel kerül szembe az ősibb, a közösség erejében bízó népcsoport és kultúrája. 5/5
Számomra a két legrosszabb novella a 2. és a 3. volt (2/5), ezek nem kötöttek le, előbbi túl hosszú volt és fura, a másik rövid volt de nem mozgatott meg annyira. Az ebben megjelenő téma, a szabad akarat, az eleve elrendelés megjelent az Omphalosz címűben is.
A többi novellára magamban 3 pontot adtam, ezek felcsillantottak érdekes gondolatokat, de összességében untam őket és alig vártam, hogy eljussak valami izgalmas konklúzióig.
"A kötelezettségek nélküli szeretet eszméje éppen olyan délibáb, mint amit a Binary Desire árusít. A szeretet azt jelenti, hogy az ember hajlandó áldozatokat hozni a másikért."Sajnálom, hogy nem tetszett jobban ez a kötet, de annyira furdal a kíváncsiság, hogy miért nem működött nálam, hogy tervbe vettem a korábbi novellagyűjteménye olvasását - hátha jobban megértem :)
3/5
Kiadó: Agave
Kiadás éve: 2019
Eredeti cím: Exhalation
Fordító: Ballai Mária, Juhász Viktor, Molnár Berta Eleonóra, Farkas Veronika, Bosnyák Edit, Huszár András
Oldalszám: 336
Ár: 3680 Ft
Borító: 5/5
Fülszöveg:
Az Életed története (Érkezés) többszörös Hugo- és Nebula-díjas szerzőjének régóta várt új novelláskötete kilenc történettel.Egy kereskedő megépíti a korai középkori Kairóban az első időgépet. Egy idegen tudós sokkoló felfedezést tesz, aminek a következményei nem csak a saját népére, hanem a valóság egészére érvényesek. Egy nő több mint húsz éven át viseli gondját egy mesterséges intelligenciának, ami digitális háziállatból végül igazi élőlénnyé fejlődik. A viktoriánus kori Angliában mechanikus gépek nevelik a gazdag elit újszülötteit. Egy modern felfedezés nem csak a tudomány, de a vallások alapjait is megkérdőjelezi.Ted Chiang régóta várt második novelláskötete formabontó ötleteivel és emlékezetes szereplőivel ismét elemében mutatja be korunk legfontosabb tudományos-fantasztikus szerzőjét. A Kilégzés és más novellák egy lehengerlő és időtálló gyűjtemény, mely egyaránt keresi a választ a legfontosabb kérdésekre – mi az univerzum természete? mit jelent embernek lenni? –, és olyanokra, amikre soha nem gondolnánk. Minden egyes novella könnyed eleganciával bizonyítja, hogy az összetett és jól átgondolt sci-fi történetek még mindig nem érték el a műfaj legvégső határát, sőt: hosszabb idő óta talán most először lehetünk szemtanúi egy újfajta ábrázolás létrejöttének.
A tények valója, érzések igaza - nekem is ez volt a kedvencem. De összességében nekem se tetszett annyira ez a kötet, a másik kötete sokkal jobb, azt ajánlom. Igaz, abban is vannak furák, de szerintem jóval fogyaszthatóbbak.
VálaszTörlés