Ízlésváltozásokról

szeptember 19, 2018
A szeptemberi Témázunk bejegyzésekben az ízlésváltozásainkról fogunk mesélni. Hellyel-közzel már érintettem a témát a legutóbbi ilyen
pexels
bejegyzésemben, illetve 2017 elején a kedvenc szerzőimről elmélkedve.

Az ízlésünk érhetően változik, nem csak az életkorunk előrehaladtával, hanem minden megismert szerző, stílus, műfaj után. 

A témáról egyből az jutott eszembe, amit az augusztusi zárásban is megfogalmaztam, hogy jobban kell szelektálnom az elolvasandó könyveket. Ezért hasznos, ha az ember időnként átnézi, kik a kedvenc írói, mik a kedvelt műfajai; így nem 'dől' be egy-egy csábító borítónak, friss megjelenésnek.

Az újraolvasás szépségei - veszélyei

Újraolvasáskor is feltűnik, hogy mennyit változtunk: pozitív példám az utóbbi időből Szerb Antal Utas és holdvilágja, ami elsőre nem igazán tetszett - idén augusztusban viszont sokkal jobban bejött. Negatív példám - egy régóta halogatott trilógiának a befejezése: Nora Robertsé - ettől annyira kikészültem, hogy nem is nagyon szeretnék NR-től olvasni, max az igazán jól megírt, sokak által dicsért könyveit. De ide sorolhatom a 2011-ben kedvenc könyvemnek kikiáltott Az orosz szeretőt (+ az egész trilógiát) - idén újra, elvileg javítva kiadta az IPC Kiadó, a könyvtárban beleolvasva rájöttem, hogy valószínűleg egy újraolvasásnál már nem tudnék felülemelkedni az erőltetett hasonlatokon. 

Azt hiszem gyerekként-kamaszként jobban ment az újraolvasás is: nem csak azért, mert nem jutottam annyi könyvhöz, mint most, ill. nem figyeltem állandóan az új megjelenéseket, hanem jobban el tudtam mélyedni az egyes könyvek világában, több türelmem volt, ill. igényeltem is az ott megszokott, már biztonságos környezetet.

Az ízlésváltozáshoz kapcsolódik az is, hogy az ember akár szégyelli is, hogy régen mit olvasott, mit szeretett - én ezt igyekszem elkerülni, nem zavar, hogy régen odavoltam a Twilighért (már viszonylag 'idősen' - huszonévesként), hangulatos volt, izgalmas - lekötött.
Nektek van ilyen 'szégyellnivaló' olvasmányélményetek?

Tudatos ízlésformálás

Nálam mindig volt egy trend, hogy éppen mire kaptam rá - az egyetem alatt a klasszikus szerzőkre, Jane Austenre, közben olvastam romantikust, YA és fantasy regényeket. Akkor még szinte mumus volt magyar kortárs szerzőktől olvasni - de tudatosan nyitottam feléjük és több kedvenc írómat ekkor ismertem meg. Ma már kicsit furcsának is tartom, hogy miért idegenkedtem a magyar szerzőktől? A szépirodalomtól a fantasy műfajáig sokkal jobb könyvek születnek időnként hazai íróktól, mint a már tömegtermelésre beállt angolszász szerzőktől.

De ilyen 'mumus' volt a pszichológiai, önsegítő könyvek - az utóbbi években ezekből is egyre többet olvastam, pedig az elején úgy voltam velük, hogy áh mire jók ezek? A krimivel, ill. a különböző nemzetek irodalmával is hasonlóan tudatosan válogatva ismerkedtem meg.

Most olyan időszakomat élem, hogy viszonylag változatosan olvasok - bár a fent emlegetett YA könyvek, önsegítők kezdenek kikopni - viszont egyre több képregény leemelek a polcról. A blogon szeretném ezt a változatosságot megmutatni, és bátorítani a többi könyvmolyt, hogy nyisson a sokféle író - stílus - műfaj felé, és találja meg a neki megfelelőket.
Jelenlegi kedvenc műfajaim, zsánereim: fantasy, könnyedebb szépirodalom, családregények, mágikus realista regények, krimik, női sorsokról szóló regények, memoárok.

Nektek hogyan változott az ízlésetek - figyeltek erre, akár tudatosan alakítjátok is? :) Lehet csatlakozni saját bejegyzéssel, vagy hozzászólással! :)

A többiek bejegyzése:

Pupilla, Shanara, Nikkincs, Kritta, Bea
+ Sister, Heloise :)

19 megjegyzés:

  1. Nálam is a kortárs magyar és az önsegítő könyvek sokáig "tiltólistán" voltak, pedig vannak igazi gyöngyszemek is köztük. Most is olvasok kortárs magyar írótól és egy hamarosan megjelenő önsegítő könyvet is, ami jót tesz a lelkemnek, kicsit rendet tesz a fejemben. :) Érdekes dolog az ízlés.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bizony, érdemes esélyt adni és minél többfélét olvasni! :)

      Törlés
  2. Régebben tényleg könnyebben ugrottunk bele az újraolvasásba, szerintem is, de mondjuk ebben az is szerepet játszik, hogy eleve sokkal több időnk volt, és kevesebb könyvmegjelenés, kevesebb peer pressure, hogy ezt vagy azt olvasd, nem éltünk online, hogy mindenről értesüljünk, stb.
    Nem szégyellem végülis annyira, én rengeteg Britney Spearses könyvet olvastam anno, mert nagy rajongó voltam. :D Meg elkapott egy időben a szerelmes regény is, néhány kifejezetten összejönnek-nem jönnek témájú lányregényt nagyon élveztem akkor, amiket mai fejjel már nem tudnék végigolvasni, és nem is keresem a társaságukat (Rubinvarázs, Nikola és a vikomt :)))
    Nekem a szépirodalom és a kortárs irodalom soká mumus volt, de már nyitottam felé, meg kb érzem a határaimat benne. A nagyon köldöknézegetős úgyse megy. :) A magyar szerzőkkel kapcs még mindig előítéletes vagyok kissé, de értek már kellemes meglepetések.

    Tök jó ez a "tudatos ízlésalakítás", elgondolkodtatott. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én most nyáron vettem észre, hogy be tudok lassulni a saját könyveimmel - egyrészt nem volt nyitva a könyvtár, másrészt belassultak a könyvkiadás malmai :D Most ősszel megint el vagyok úszva mindennel.

      Akkor az kellett, szerintem sincs ezzel baj.

      Az a fajta nekem se jön be, meg a nagyon modern formák, ezért sok szerzőt hanyagolok. :)

      Törlés
    2. Akkor kicsit "utolérted magad" mondhatni. :)) Ilyen is kell néha. De aztán mindig jön egy újabb megjelenési dömping! :D

      Törlés
  3. Én a Twilight korszakomat nem tagadom, tök jók voltak azok a könyvek, és szerintem újraolvasva sem volt velük semmi baj, igaz már egy ideje nem forgattam őket. Régen én is többet olvastam újra, mert nem vettem ennyi újdonságot, és nem volt ennyi friss megjelenés. Régebben mindenféle YA, és ifjsági könyvet elolvastam, ma már ezekből is szelektálok, mert túlzottan sok bénába futottam bele. Vagy akár a romantikus, erotikus irodalomból is. Tök jó, hogy te is nyitottál a magyar szépirodalom felé, én is mindig tervezgetem, hogy több ilyesmit olvasom, de pl az Utas és holdvilág nagyon tetszett, úgyhogy nem határolódom el én se ezektől. Csak ki kell fogni a jókat, mert egy-egy rossz élmény elveszi az ember kedvét.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is tervezem újraolvasni legalább az első részt, kíváncsi vagyok most mit látok meg benne. (A hangulata volt nekem nagyon erős, a nyüglődésük már akkor se tetszett annyira.)
      Igen, szelektálni kell, de érdemes nyitni feléjük - is.

      Törlés
  4. Igazából nagyon kevés könyvet olvastam újra, de azokat annyira szerettem, hogy másodjára, harmadjára is bejöttek.

    Én pl. a versek felé szeretnék nyitni, gimiben imádtam versesköteteket olvasni, azokat keresgéltem az antikváriumban is, most meg nagyon ritkán kerül egy-egy elém. Kíváncsi vagyok, szeretném-e.

    A jelenlegi kedvenc műfajaidat én is nagyon szeretem. :)

    És tényleg van jó önsegítő könyv is, csak hát divat szidni őket :P

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én a HP sorozattal vagyok így, az mindig jöhet (ha van rá időm), és abban sosem fogok csalódni :)
      A versek jóóók - azt ki is felejtettem, hogy tudatosan nyitottam én is a kortárs versek felé.
      Van olyan önsegítő-életmód könyv, ami tényleg nem mond sok újat, de vannak tényleg jók. De néha talán az is elég az ilyen könyveknél, ha megerősít egy gondolata valamiben, vagy ötletet ad.

      Törlés
  5. tényleg a gyerekkori, kamaszkori újraolvasások nálam is megvoltak. Volt olyan is, hogy ugyanazt a könyvet egymás után többször is elolvastam rögtön (Harry Potterek, Gyűrűk Ura) - jóval kevesebb könyv volt akkoriban az ember horizontján, és akkor szinte tényleg magunkra voltunk utalva felfedezések terén. A könyves marketing is mennyivel visszafogottabb volt akkor - vagy csak nem annyira figyeltem fel rá, már nem tudom :)
    Szégyellni való olvasmányélményem szerintem nincsen, vagy legalábbis olyan nincs, amire úgy tekintenék, hogy ciki, hogy olvastam. Például szerintem hozzátartozott a könyvek felfedezéséhez, hogy két Tiffany füzetet is elolvastam tizenakárhány évesen - aztán persze rájöttem a második után, hogy mennyire hasonlítottak egymásra, így aztán jegeltem ezeket :D a Twilight első része nekem is tetszett első olvasáskor, bejött a hangulata, bár Bella már akkor is idegelt :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem se voltak akkor ennyi felületen (hisz még jó néhány nem is létezett) reklámozva. De most megnyitod akármelyik közösségi médiát és könyves hírekre - is - bukkansz.
      Twilightnak tényleg jó a hangulata, olyan őszi - hmmm, most már tényleg újrázni kéne vele :D

      Törlés
    2. Szerintem a mindenféle marketing sokkal visszafogottabb volt, és nem volt ennyi platform hozzá. :)

      Törlés
  6. Annak ellenére, hogy egyre többektől olvasom, hogy az Utas és holdvilág másodszorra jobban tetszett, nem tudom magam rászánni, hogy még egyszer megpróbálkozzam vele. :/

    Én sem tagadom le a Twilight korszakomat, de így utólag nem értem, mit szerettem benne. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mikor olvastad először? Nekem újraolvasva a tájleírások tetszettek, a humor - a szereplők nyűglődésére figyeltem először, most sem tetszett annyira az a rész, de valahogy másként csapódott le.

      Törlés
    2. Nagyon régen, huszonéves koromban, azt el se árulom, mikor volt, de még az előző évezredben. :D

      Törlés
  7. Nekem volt egy elég hosszú ezoterikus könyves időszakom. Gyakorlatilag minden érdekelt, ami ehhez a témához tartozik: gyógynövények, aromaterápia, tenyérelemzés, grafológia, égi üzenetek, angyali útmutatások, fehér mágia, csontkovácsolás, alkímia és minden hozzá tartozó mítosz, történet és még hosszan sorolhatnám. Van, amit most is használok, a mindennapjaim részévé vált: a gyógy- és fűszernövények, az aromaterápia. Sokszor használom a tudásomat enyhébb megbetegedések esetén a családtagokon. Eddig sikeresen.

    A szépirodalom nálam sajnos tiltólistán van. Nem sikerült megkedvelnem az elmúlt évtizedekben az ide sorolt írásokat és szerintem ez már nem fog megváltozni - ahhoz már eléggé be vagyok gyepesedve. :) Persze kedvelem, ha a szöveg igényes, de ilyet találni a kedvenc zsánereim között is. ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A látókör szélesítés - önképzés akkor nálad is maximálisan jelen van :)
      Senkit? :) Én novellákat ajánlanék ismerkedéshez (Tóth Krisztina, vagy Szabó T. Anna pl. - esetleg, ha van valamikor kedved, időd ismerkedni a magyar kortárs szépírókkal). Azt én is szeretem, ha nem csak izgalmas, érdekes egy adott szórakoztató könyv, hanem a szöveg is igényes :)

      Törlés
    2. Lol, én pont tavaly jártam úgy, hogy párhuzamosan olvastam a Párducpompát és a Töréstesztet - így egyszerre tudtak kiakasztani :))
      Nálam pont most van magyar kortárs stop, évek óta nem olvastam annyi könnyű könyvet, mint idén, és ez a szakdoga gépelgetés, záróvizsga készülés mellé pláne így lesz.
      (azt tervezem, hogy YA és gyerekkönyvek lesznek a jövő évi várólista csökkentésemen :D )

      Tiszta röhej, de nálad csodálom a tudatosságot, ahogy havi listát is tervezel - azt meg pláne, hogy nagyobb részt tartod is magad hozzá!

      Törlés
    3. Az úgy elég tömény lehetett! :) Én is csak havonta - néhány havonta veszek elő kortárs szépirodalmat, mert hamar befordulnék tőlük.
      Megértem, hogy ebben az időszakban jobban esik a szórakoztató irodalom, nem baj az! :)
      Köszi :D Imádok listákat írni, még ha hónap közepén be is fuccsol a terv, mert beesnek friss könyvek :D (mint most)

      Törlés

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.