Stephen Chbosky - Egy ​különc srác feljegyzései

Évekkel ezelőtt láttam a filmet, amit az író írt-rendezett, így úgy gondolom korrekt feldolgozás születhetett belőle - ezért nem is éreztem késztetést, hogy elolvassam eddig. Viszont most a Popkultcsajokstb legutóbbi adásában a levélregényekkel foglalkoztak, és ez a könyv is előkerült - gondoltam akkor mégis ideje nekem is megismernem a történetet. 

Főszereplőnk Charlie 15 éves kamasz, aki épp a középiskolát kezdi el - ezért, hogy félelmeit és vágyait megörökítse, elkezd leveleket írni egy ismeretlen címzettnek. 

Nagyon gyorsan elolvastam ezt a könyvet, kb két szuszra. A filmre már annyira nem emlékeztem, de szerintem ott nem volt ennyire hangsúlyos, hogy Charlie mennyi problémával küzd. A levelekből kiderül, hogy több trauma is érte gyerekkorában. A középiskola is tartogat több nehézséget, és ezt tudja is előre.

Ahogy telnek a hetek Charlie kezdi megtalálni a helyét az iskolában, barátokra tesz szert, elmegy bulizni, kipróbál dolgokat (és drogokat...). Azt hiszem én már elértem abba a fázisba, hogy a hasonló történetekben anyukaként gondolkodom és sápítoztam azon, hogy teúristen mennyit vállal magára ez a srác, nem kellene ezt meg ezt tennie, miért nem figyelnek rá jobban a szülei?

A levélregény hátránya, hogy nem lehet kifejteni sok eseményt benne, és úgy érzem ez nagy hiányossága ennek a könyvnek. Olyan tabutémákról beszél, amikről fontos lenne, de nem ad teljes képet, nem nyújt annyi magyarázatot, amire egy kamasznak talán szüksége lenne. Persze ott van az is, hogy ha érdekli a téma, akkor netről gyűjt több információt. Szerintem naplóregénynek jobb lehetett volna, kicsit részletesebben megírva.

Másrészt nem tudtam Charliet hova tenni (persze nem kéne mindenkit egyből valami kategóriába pakolni - de végig az járt a fejemben, hogy milyen betegsége van - Asperger? De ő annál szociálisabb... Vagy 'csak' a traumák miatt lett ennyire magába forduló, depresszióra hajlamos?). Okos srácnak tűnik, egy helyen ki is mondják, hogy tényleg okos, meg mindenből ötöst kap, de ezen kívül nem látszik okosnak... Most nem a droghasználat, a cigizés miatt, hanem csak sodródik, többször elmondja hogy nem ért ezt meg azt. Szeret olvasni, esszéket írt az olvasmányaiból - érzékeny, empatikus srác az tény. 

Furcsa élmény volt olvasni ezt a könyvet - de ahogy elnéztem az értékeléseket a molyon ez egy megosztó könyv. Biztosan más élmény lett volna ezt kamaszként olvasnom (ahogy a Zabhegyezővel tettem - és azt szerettem, mert akkor arra volt szükségem) - de most beindult az anyukamód a fejemben, és csak a rossz döntéseket, a hibákat kerestem szegény Charlie történetében.
Ettől függetlenül ez tényleg egy fontos könyv, és talán az egyik első volt, ami ennyire nyíltan beszélt a kamaszok problémáiról - ami mára már egy könyvpiaci trend. 

3/5

Kiadó: Alexandra
Kiadás éve: 2015
Eredeti cím: The Perks of Being a Wallflower
Oldalszám: 238
Ár: 2999 Ft
Borító: 3/5

Fülszöveg:
Az ​Egy különc srác feljegyzései című könyv elbeszélője egy tizenöt éves középiskolás srác, Charlie. Furcsának és magányosnak érzi magát, mintha a pálya széléről, kívülállóként figyelné a körülötte zajló eseményeket. Egy nap elhatározza, hogy leveleket ír egy ismeretlennek, aki akár a barátja is lehetne. Ezekből a levelekből aztán szép lassan – olykor mulatságosan, olykor meghatóan – egy cseppet sem átlagos tinédzsert ismerhetünk meg. Charlie kétségbeesett erőfeszítéssel próbálja élni a saját életét, miközben menekül is előle, és ez a kettősség különleges, járatlan utak bejárására kényszeríti: családi drámák sora, új barátok, az első randevú, szexualitás, drogok… Chbosky regénye a lélek legmélyebb rezdüléseit tükrözi, miközben felidézi az olvasóban a felnőtté válás nehéz, semmi mással össze nem hasonlítható éveit. A kötet megjelenése óta több mint 1 000 000 példányban kelt el és hatalmas vitákat gerjesztett, miközben a tinédzserek megkerülhetetlen kultuszregényévé vált világszerte. Ellentmondásos módon egyszerre tiltott könyv és kötelező olvasmány az amerikai középiskolákban. Ez a regény ugyanazt jelenti a 21. századi tinédzsereknek, mint amit a Zabhegyező jelentett a szüleik generációinak.

Nincsenek megjegyzések:

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.