Mark Frost - két Twin Peaks könyv

augusztus 29, 2018
Amikor 2017-ben elkezdték vetíteni a Twin Peaks új, 3. évadát már gondolkoztam rajta, hogy elkezdem én is, mert nekem ez kimaradt (az első részt meg is néztem, de aztán annyiban hagytam). Csak annyit tudtam hogy valami kisvárosban játszódó nyomozós sorozat. Most nyáron belevágtam és végignéztem gyorsan az első két évadot, ill. már a 3-ban is belekezdtem.

A hangulata hamar beszippantott: a baljós kisvárosi miliő, a fura szereplők, néhol groteszk jelenetek. A sorozat epizódról epizódra lett elborultabb, a fura bejátszásokkal, álmokkal, hallucinációkkal, hosszan kitartott jelenetekkel - ez főleg a 2. évadban (és a 3-ban) jellemző. Nekem épp ezért az első évad jobban tetszik - klasszikus krimi szállal, a kis közösséggel, amibe a nagyon lelkes Dale Cooper FBI ügynök érkezik, hogy kinyomozza ki ölte meg a 18 éves Laura Palmert.

David Lynch és Mark Frost a sorozat alkotói - előbbi Gordon Cole FBI ügynököt játszva, meg is jelenik többször a sorozatban. Mark Frost pedig már két magyarul is megjelent könyvet írt, ami Twin Peaks világához kapcsolódik. Mindkettőt olvastam - bár a témát és a megjelenést tekintve is fordított sorrendben :D


Twin Peaks titkos története (2016) - ami dosszié formában dolgozza fel a város és néhány kulcsfigura alakját. Az egész egy titokzatos Archivista műve, akiről a könyv végén kiderül, hogy kicsoda (mondjuk már az elején sejtettem).
A könyv elég látványos: úgy néz ki mintha gépelt oldalakból, régi újságcikkekből - beragasztott részletekből állna - ez egyben nehezíti is az olvasást. Az 'eredeti' dossziét Tamara Preston FBI ügynök (3. évadban szerepel) kommentárjai színesítik, aki felgöngyölíti az ügyet.
Bevallom az első oldalak után úgy voltam vele, hogy én ezt el nem olvasom... A város alapítása előttről olvashatóak levelek, beszámolók telepesekről, kormányzókról - felbukkan a jádeköves gyűrű (aminek jelentősége nem is lett megmagyarázva), a Bagolybarlang, a furcsaságok és több gyilkosság. Akkor kezdett kicsit tetszeni a könyv, amikor a város őskoráról olvastam, az 1900-as években, ismerős családnevek - viszonyok jelentek meg. Utána ismét egy baromi unalmas volt számomra az UFO megfigyelések, Douglas Milford és egyéb személyes tevékenysége. Közbe volt iktatva néhány rész az első évadokban megismert szereplőkről - pl. Tuskó Ladyről, Nagy Ed és Norma hihetetlen szerencsétlen szerelmi kapcsolatáról - ezek tetszettek és ezek miatt nem bánom tejesen, hogy elolvastam a könyvet.
3/5

Twin Peaks - Az utolsó dosszié (2017) - ez könyv a két évad közti rést kívánja betömni, elmeséli, hogy mi történt a legfontosabb karakterekkel. Mivel a 3. évad után 'keletkezett' ezért tartogatott több spoilert számomra, de ezt nem bánom. Nem számol be mindenki sorsáról a két évad közti időszakból, de jó kiegészítése a sorozatnak - lényegesen könnyebb és értékelhetőbb olvasmány volt.
4/5

Nincsenek megjegyzések:

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.