F. Scott Fitzgerald - A nagy Gatsby

Decemberre két könyvet is beterveztem a #haviegyujraolvasaskihivas keretében - A nagy Gatsby-t fejeztem be először (folyamatban van a Harry Potter 4.). 

2011-ben olvastam először F. Scott Fitzgerald klasszikusát, ami akkor nagyon nem fogott meg. Nem bírtam elviselni a közönyös világot, amit bemutatott. Mai fejjel sokkal jobban tetszett - azóta láttam (többször is) a 2013-as filmadaptációt (aminek a zenéit is sokat hallgattam, néhány hete is előszedtem ezeket a számokat). Tudtam én, hogy újra kell olvasnom ezt a könyvet - ezért is örültem, amikor Poket kiadásban is megjelent. A fordítás végül ugyanaz maradt, mint amiben először olvastam (Máthé Elek), de szeretném majd Bart István adaptálásában is olvasni valamikor. 

A nagy Gatsby története igazából nagyon egyszerű: narrátorunk Nick Carraway egy 30-as éveiben járó férfi (lehet ezért is tetszett most, mert egykorú lettem vele), aki keletre, New York közelébe költözik és a nagyvárosban kezd el dolgozni. A bérelt háza egy tengerre néző palota mellett áll, ahol mint megtudja, a titokzatos Jay Gatsby él. Mondják róla, hogy szeszcsempész, nagy vagyont örökölt sőt még talán embert is ölt? Ám mindenki alig várja, hogy akár meghívás nélkül is részt vegyen egy partiján, amit a házában rendez. 

A könyv jól hozza az 1920-as éveket - a szesztilalom idejét, a gazdagok hétköznapjait, a kapcsolatok esetlegességét. Nick Carraway mint kívülálló szemléli ezt a helyzetet, hamar több fontos szerelő is a bizalmába avatja és kirajzolódik előtte Gatsby élete. 
A férfi az amerikai álmot kergeti és igazából meg is valósítja: a semmiből jött, talált magának egy magasztost célt, de ezért mindenét kockára teszi. 

A  szereplők nem igazán szimpatikusak - anno ezt sem szerethettem benne: Nick unokatestvére Daisy az elkényeztetett gazdag lány, aki unalmában nem tudja mihez kezdjen. Férje Tom, az igazi 'fehér - felsőbbrendű - gazdag' férfi, akinek több megnyilvánulása bicskanyitogató. Barátjuk, Jordan szintén egy unatkozó, cinikus nő, akibe viszont Nick belezúg, mert a körülmények ezt diktálják.
"Gatsby hitt a zöld fényben, a mámorító jövőben, amely pedig évről évre mind messzebb távolodik tőlünk. Ha kisiklott is a kezünkből, mit számít? – holnap még gyorsabban futunk, s a karunkat még messzebbre tárjuk ki…Hogy majd egy reggelen…Így törjük a csapást, hajtjuk hajónkat előre, szemben az árral, hogy a végén a múltba érkezzünk."
A könyv egy forró nyár néhány hete alatt játszódik, ahol felszínre kerülnek a titkok, a felszínes kapcsolatok, nagy álmok és keserű csalódások. Gatsby sorsa - sajnos - azt mutatja meg, hogy nem lehet a múltban élni, nem lehet álmokat kergetni - a hétköznapi valóság "pora" mindent beterít előbb-utóbb. A kapcsolatok kiüresednek, a nagy szerelmek elmúlnak, a praktikus és az illendőség nyer teret ebben a világban.

4/5

Kiadó: Sztalker Csoport
Kiadás éve: 2019
Oldalszám: 186
Ár: 990 Ft
Borító: 5/5

Nincsenek megjegyzések:

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.