Ernest Cline - Ready Player One
Hűű. Csak zsongott a fejem miután letettem ezt a könyvet, na jó közben is. Már nem emlékszem mikor figyeltem fel rá, de már 2012-ben megjelent magyarul. Egy hét alatt végigrágtam magam rajta, pedig volt sok minden más esemény, ami elterelte a figyelmem, de amikor tudtam, szakítottam rá időt, mert annyira beszippantott a történet.
2044-ben járunk, amikor meghal egy nagy játékfejlesztő, James Halliday. Hatalmas online birodalmat hagy maga után, az OASIS-t, ami egy virtuális világ - egy MMORPG-hez hasonlít - amibe egyre inkább szeretnek elmenekülni az emberek. Van itt minden: középiskolákkal teli bolygó, ahol tanulni lehet, vagy a '80-90-es évekbeli játékok pályái, helyszínei, realisztikus bolygók, világ minden szubkultúrának.
Wade rejtekhelye, az OASIS-ra csatlakozv forrás |
Ez a 'kockák' számára felér a mennybemenetellel, ezért évekig kutatják a nyomokat, hogy ők lehessenek az elsők, akik rábukkannak a kulcsokra, küldetésekre. Önmagukat nyesteknek nevezik, és az okosabbja módszeresen felkészül (mint Wade is), tanulmányozzák Halliday naplóját, a kedvenc filmjeit, játékait, sorozatait, zenéit.
Sejthető, hogy ki találja meg az első nyomot, de innen egy izgalmas ámokfutás kezdődik a cél felé. Nehezíti az elhivatott nyestek dolgát az ellenséges multi, az IOI, akik üzletszerűen, szakértőkkel, csalva is akár próbálják megfejti a rejtvényeket és megkaparintani a legnagyobb céget, hogy fizetőssé tegyék és még nagyobb bevételt sajtoljanak ki belőle.
"A generációm nem ismerte az OASIS nélküli világot. Számunkra ez a szimuláció sokkal több volt játéknál vagy szórakozási lehetőségnél. Amióta az eszünket tudtuk, az életünk szerves részét képezte. Egy rusnya világba születtünk, és az OASIS jelentette nekünk az egyedüli boldog menedéket. A gondolat, hogy az IOI privatizálja és homogenizálja, számunkra mindennél szörnyűbb volt, és ezt a szimuláció bevezetése előtt születettek aligha érthették meg. A mi szemünkben ez olyan volt, mintha valaki azzal fenyegetett volna, hogy elveszi a Napot, vagy pénzt kér azért, ha felnézünk az égre."
Leírva furának tűnhet a könyv cselekménye, és néha magamat is emlékeztetnem kellett, hogy most épp egy virtuális valóságon belül van a főszereplő - de ez -sajnos- sokkal izgalmasabb volt, mint a valóság. Negatív jövőképet vázol fel az író a könyvben, az energiaforrások vészesen apadnak, minden pénzt és energiát a virtuális valóságba feccölnek, de mi van ha már ezt sem tudják működtetni? Mi marad? Éhező tömegek, állástalanok, vissza a középkorba kb.
"Egy társadalmi és kulturális szinten egyaránt zűrzavaros időszakban, amikor a világ népességének nagy része menekülésre vágyott a valóságból, az OASIS biztosította ezt, ráadásul olcsón, legálisan, biztonságosan és (bizonyíthatóan) nem addiktívan. A változatlanul fennálló energiaválság ráadásul tovább fokozta az OASIS népszerűségét. Mivel az olaj ára az egekbe szökött, az autós és a légi utazás egyaránt megfizethetetlenül drágává vált az átlagemberek számára, egyedül az OASIS-ba való belépést engedhette meg magának mindenki. Eljött az olcsó és bőséges energia korának zárórája, aminek köszönhetően a szegénység és a nyugtalanság vírusként kezdett terjedni. Napról napra egyre több ember keresett megnyugvást Halliday és Morrow virtuális utópiájában."
Ezt leszámítva nagyon tetszett a cselekmény, tömve volt popkultúrális utalással (aminek kb negyedét- felét? ismertem is), van itt minden: Gyűrűk Ura, Pac Man, egy kis 1984, stb-stb. Több filmet-sorozatot fel is írtam magamnak, hogy megnézzem (pl.: Firefly sorozat, ezt már régóta szeretném, vagy John Hughes régi tinifilmjeit - Tizenhat szál gyertya pont pár napja jött szembe tumblrön, mik vannak? :D).
Tetszett a stílusa is - Wade narrációján keresztül ismerjük meg az eseményeket, néha chatbejegyzésekkel, vagy 'ismertetésekkel' szakítja meg a történetet. (Ezért is volt fejzúgás, annyi adatot zúdít az olvasóra - kezdve ezzel a kitalált világgal, egészen a valós popkultúrális jelenségekig.)
Másik pozitívum, hogy tisztában van Wade az élete hibáival, és a könyv vége is pozitív, mert nem isteníti ezt a virtuális életformát, megcsillantja a lehetőséget, hogy még boldogabb lehet a valóságban is, attól függetlenül, hogy szinte a könyv egésze egy virtuális világban játszódik.
"Eszembe jutott, milyen büszkeséget éreztem, amikor megvásároltam ezt a sok csúcsminőségű hardvert. Egy év elmúltával azonban már képes voltam annak látni, ami valójában volt. Bonyolult kütyü az érzékeim megtévesztésére: egy szerkezet, ami lehetővé tette, hogy egy nem létező világban éljek. A berendezésem összes alkotóeleme rács volt a cellában, ahová önként és dalolva bebörtönöztem magam. Egyszobás lakásom zordan világító fénycsövei alatt állva szembe kellett néznem az igazsággal. A valódi életben nem voltam más, mint egy antiszociális remete. Egy kívülálló. Egy sápadt bőrű, popkultúra-megszállott kocka. Egy agorafóbiás otthonülő, igazi barátok, családtagok és valódi emberi kapcsolatok nélkül. Csak egy újabb szomorú, elveszett, magányos lélek, aki egy bálványozott számítógépes játékra pazarolja az életét. Az OASIS-on belül viszont egészen más volt a helyzet. Ebben a világban én voltam Parzival, a világhírű nyest és a nemzetközi híresség. Az emberek autogramot kértek tőlem. Volt rajongói klubom."
Nagyon újszerű történet volt, kedvem támadt Pac-Manozni, megnézni a fent emlegetett filmeket, és '80-as évekbeli zenéket hallgatni :D
Ja és lehet lesz belőle mozi is ;)
5/5
Ja és lehet lesz belőle mozi is ;)
5/5
Rajongói videó:
Kiadó: Agave
Kiadás éve: 2012
Eredeti cím: Ready Player One
Oldalszám: 512
Ár: 2980 Ft
Borító: 5/5
Fülszöveg:
Kiadás éve: 2012
Eredeti cím: Ready Player One
Oldalszám: 512
Ár: 2980 Ft
Borító: 5/5
Fülszöveg:
Ernest Cline forrás |
"2044-et írunk, és a valóság elég ronda egy hely.
Az emberiség nagy részéhez hasonlóan a gimnazista Wade Watts is azt a kiutat látja zord környezetéből, hogy bejelentkezik az OASIS-ba, a világméretű virtuális utópiába, ahol az avatárján keresztül mindenki szabadon tanulhat, dolgozhat, és szórakozhat. Ugyancsak az emberiség nagy részéhez hasonlóan Wade is arról álmodozik, hogy ő találja meg elsőként a virtuális világ elrejtett kincsét. A szimuláció tervezőjeként ismert James Halliday ugyanis ördögi feladványt hagyott maga után, amelynek leggyorsabb megfejtője szédületes vagyonra és hatalomra tehet szert.
A Halliday által kifundált feladatok sikeres teljesítéséhez a popkultúra megszállott ismeretére van szükség, Wade pedig éppúgy otthon van a Gyalog galoppban, mint a Pac-Manben, a Rush életművében vagy az animékben. Amikor a tizennyolc éves srác hosszú évek kitartó munkája után megoldja az első feladványt, hirtelen a figyelem középpontjába kerül, és ez életveszélybe sodorja. Egyes játékosok ugyanis még a gyilkosságig is hajlandóak elmenni a mesés nyeremény megszerzéséért."
Jaj, nagyon örülök, hogy szeretted :)))
VálaszTörlésHiába nem vágtam oda-vissza az utalásokat - csak egy részüket - annyira élveztem, hát még egy igazi kocka hogy élvezheti :) Ajánlgattam is a pasimnak, hátha végre így elolvas egy könyvet, de sajna esélytelen, pedig neki is feküdne nagyon.
Jó lenne, ha lenne film! :)
Miután végeztem a könyvvel, akkor olvastam el az írásod róla :))) Tényleg igazi 'kockáknak' való könyv. Várjuk a filmet! :D
Törlés