Ernest Cline - Ready Player One

Hűű. Csak zsongott a fejem miután letettem ezt a könyvet, na jó közben is. Már nem emlékszem mikor figyeltem fel rá, de már 2012-ben megjelent magyarul. Egy hét alatt végigrágtam magam rajta, pedig volt sok minden más esemény, ami elterelte a figyelmem, de amikor tudtam, szakítottam rá időt, mert annyira beszippantott a történet.

2044-ben járunk, amikor meghal egy nagy játékfejlesztő, James Halliday. Hatalmas online birodalmat hagy maga után, az OASIS-t, ami egy virtuális világ - egy MMORPG-hez hasonlít - amibe egyre inkább szeretnek elmenekülni az emberek. Van itt minden: középiskolákkal teli bolygó, ahol tanulni lehet, vagy a '80-90-es évekbeli játékok pályái, helyszínei, realisztikus bolygók, világ minden szubkultúrának.

Wade rejtekhelye, az OASIS-ra csatlakozv forrás
Főszereplőnk Wade Watts árva srác, aki nagynénjével és még sok más emberrel nyomorog egy mobilházban. Mindene az OASIS, már azt is kiharcolta magának, hogy egy virtuális középiskolába járhasson. Hobbija és életcélja, hogy megtalálja Halliday "Húsvéti Tojását", amit a halála előtt rejtett el az OASIS-ban. Aki megtalálja ezt, megszerzi a multimilliárdos játékfejlesztő minden vagyonát, és tulajdonjogát az OASIS felett...
Ez a 'kockák' számára felér a mennybemenetellel, ezért évekig kutatják a nyomokat, hogy ők lehessenek az elsők, akik rábukkannak a kulcsokra, küldetésekre. Önmagukat nyesteknek nevezik, és az okosabbja módszeresen felkészül (mint Wade is), tanulmányozzák Halliday naplóját, a kedvenc filmjeit, játékait, sorozatait, zenéit.

Sejthető, hogy ki találja meg az első nyomot, de innen egy izgalmas ámokfutás kezdődik a cél felé. Nehezíti az elhivatott nyestek dolgát az ellenséges multi, az IOI, akik üzletszerűen, szakértőkkel, csalva is akár próbálják megfejti a rejtvényeket és megkaparintani a legnagyobb céget, hogy fizetőssé tegyék és még nagyobb bevételt sajtoljanak ki belőle.
"A generációm nem ismerte az OASIS nélküli világot. Számunkra ez a szimuláció sokkal több volt játéknál vagy szórakozási lehetőségnél. Amióta az eszünket tudtuk, az életünk szerves részét képezte. Egy rusnya világba születtünk, és az OASIS jelentette nekünk az egyedüli boldog menedéket. A gondolat, hogy az IOI privatizálja és homogenizálja, számunkra mindennél szörnyűbb volt, és ezt a szimuláció bevezetése előtt születettek aligha érthették meg. A mi szemünkben ez olyan volt, mintha valaki azzal fenyegetett volna, hogy elveszi a Napot, vagy pénzt kér azért, ha felnézünk az égre."
Leírva furának tűnhet a könyv cselekménye, és néha magamat is emlékeztetnem kellett, hogy most épp egy virtuális valóságon belül van a főszereplő - de ez -sajnos- sokkal izgalmasabb volt, mint a valóság. Negatív jövőképet vázol fel az író a könyvben, az energiaforrások vészesen apadnak, minden pénzt és energiát a virtuális valóságba feccölnek, de mi van ha már ezt sem tudják működtetni? Mi marad? Éhező tömegek, állástalanok, vissza a középkorba kb. 
"Egy társadalmi és kulturális szinten egyaránt zűrzavaros időszakban, amikor a világ népességének nagy része menekülésre vágyott a valóságból, az OASIS biztosította ezt, ráadásul olcsón, legálisan, biztonságosan és (bizonyíthatóan) nem addiktívan. A változatlanul fennálló energiaválság ráadásul tovább fokozta az OASIS népszerűségét. Mivel az olaj ára az egekbe szökött, az autós és a légi utazás egyaránt megfizethetetlenül drágává vált az átlagemberek számára, egyedül az OASIS-ba való belépést engedhette meg magának mindenki. Eljött az olcsó és bőséges energia korának zárórája, aminek köszönhetően a szegénység és a nyugtalanság vírusként kezdett terjedni. Napról napra egyre több ember keresett megnyugvást Halliday és Morrow virtuális utópiájában."
Ezt leszámítva nagyon tetszett a cselekmény, tömve volt popkultúrális utalással (aminek kb negyedét- felét? ismertem is), van itt minden: Gyűrűk Ura, Pac Man, egy kis 1984, stb-stb. Több filmet-sorozatot fel is írtam magamnak, hogy megnézzem (pl.: Firefly sorozat, ezt már régóta szeretném, vagy John Hughes régi tinifilmjeit - Tizenhat szál gyertya pont pár napja jött szembe tumblrön, mik vannak? :D).
Tetszett a stílusa is - Wade narrációján keresztül ismerjük meg az eseményeket, néha chatbejegyzésekkel, vagy 'ismertetésekkel' szakítja meg a történetet. (Ezért is volt fejzúgás, annyi adatot zúdít az olvasóra - kezdve ezzel a kitalált világgal, egészen a valós popkultúrális jelenségekig.)

Másik pozitívum, hogy tisztában van Wade az élete hibáival, és a könyv vége is pozitív, mert nem isteníti ezt a virtuális életformát, megcsillantja a lehetőséget, hogy még boldogabb lehet a valóságban is, attól függetlenül, hogy szinte a könyv egésze egy virtuális világban játszódik.
"Eszembe jutott, milyen büszkeséget éreztem, amikor megvásároltam ezt a sok csúcsminőségű hardvert. Egy év elmúltával azonban már képes voltam annak látni, ami valójában volt. Bonyolult kütyü az érzékeim megtévesztésére: egy szerkezet, ami lehetővé tette, hogy egy nem létező világban éljek. A berendezésem összes alkotóeleme rács volt a cellában, ahová önként és dalolva bebörtönöztem magam. Egyszobás lakásom zordan világító fénycsövei alatt állva szembe kellett néznem az igazsággal. A valódi életben nem voltam más, mint egy antiszociális remete. Egy kívülálló. Egy sápadt bőrű, popkultúra-megszállott kocka. Egy agorafóbiás otthonülő, igazi barátok, családtagok és valódi emberi kapcsolatok nélkül. Csak egy újabb szomorú, elveszett, magányos lélek, aki egy bálványozott számítógépes játékra pazarolja az életét. Az OASIS-on belül viszont egészen más volt a helyzet. Ebben a világban én voltam Parzival, a világhírű nyest és a nemzetközi híresség. Az emberek autogramot kértek tőlem. Volt rajongói klubom."
Nagyon újszerű történet volt, kedvem támadt Pac-Manozni, megnézni a fent emlegetett filmeket, és '80-as évekbeli zenéket hallgatni :D
Ja és lehet lesz belőle mozi is ;)

5/5

Rajongói videó:

Kiadó: Agave
Kiadás éve: 2012
Eredeti cím:  Ready Player One
Oldalszám: 512
Ár: 2980 Ft
Borító: 5/5

Fülszöveg:
Ernest Cline forrás
"2044-et írunk, és a valóság elég ronda egy hely.
Az emberiség nagy részéhez hasonlóan a gimnazista Wade Watts is azt a kiutat látja zord környezetéből, hogy bejelentkezik az OASIS-ba, a világméretű virtuális utópiába, ahol az avatárján keresztül mindenki szabadon tanulhat, dolgozhat, és szórakozhat. Ugyancsak az emberiség nagy részéhez hasonlóan Wade is arról álmodozik, hogy ő találja meg elsőként a virtuális világ elrejtett kincsét. A szimuláció tervezőjeként ismert James Halliday ugyanis ördögi feladványt hagyott maga után, amelynek leggyorsabb megfejtője szédületes vagyonra és hatalomra tehet szert.

A Halliday által kifundált feladatok sikeres teljesítéséhez a popkultúra megszállott ismeretére van szükség, Wade pedig éppúgy otthon van a Gyalog galoppban, mint a Pac-Manben, a Rush életművében vagy az animékben. Amikor a tizennyolc éves srác hosszú évek kitartó munkája után megoldja az első feladványt, hirtelen a figyelem középpontjába kerül, és ez életveszélybe sodorja. Egyes játékosok ugyanis még a gyilkosságig is hajlandóak elmenni a mesés nyeremény megszerzéséért."

Megjegyzések

  1. Jaj, nagyon örülök, hogy szeretted :)))
    Hiába nem vágtam oda-vissza az utalásokat - csak egy részüket - annyira élveztem, hát még egy igazi kocka hogy élvezheti :) Ajánlgattam is a pasimnak, hátha végre így elolvas egy könyvet, de sajna esélytelen, pedig neki is feküdne nagyon.
    Jó lenne, ha lenne film! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Miután végeztem a könyvvel, akkor olvastam el az írásod róla :))) Tényleg igazi 'kockáknak' való könyv. Várjuk a filmet! :D

      Törlés

Megjegyzés küldése

na ehhez szólj hozzá ;)