Majgull Axelsson - Áprilisi boszorkány

július 18, 2017
Ezt a könyvet februárban vettem, egy skandináv szépirodalmi gyűjtőmunka hatására találtam rá. Stílszerűen áprilisban szerettem volna elolvasni, de persze nyárig halogattam :D

Magjul Axelsson svéd újságíró, író. Első regénye egy feltáró könyv volt a harmadik világbeli gyerekprostitúcióról és az utcagyerekekről (wiki) - ebben a regényben is hasonlóan kemény témákat dolgozott fel. Nincs itt semmi abból a családregénybe oltott háztáji mágiából amire számítottam és amivel meg lehet venni kilóra. Magamtól, ha ennyire ismerem a sztorit, lehet el se olvastam volna, de utólag egyáltalán nem bántam meg! Ez a díjnyertes regény olyan témákat dolgoz fel, mint az árvaság, a gondatlan szülők szerepe, a függőségek, a rossz minták továbbörökítése, a fogyatékosság és a 20. század közepi Svédország. 

forrás
Az elbeszélőnk Desirée, aki születésekor súlyosan károsodott - nem tud járni, beszélni, epilepsziás rohamai vannak. Orvos pártfogója segítségével megtudja, hogy ki volt anyja, miért adta intézetbe (igazából azért, mert ez volt akkoriban a bevett gyakorlat - a fogyatékos gyerekeket intézetekbe zárták, hogy ne legyenek 'szem előtt'), és megismeri 'nővérei' életét. 

Anyja, Ellen három lányt vett pártfogásba, mindhárman teljesen különbözőek. A könyvben a jelen és a múlt szálait váltogatva ismerjük meg a három lány/nő életét: Margareta, a bohém fizikusnő, Christina a 'hideg' orvos, és a teljesen lecsúszott Birgittáét. Desirée mágikus képességének hála több év után rákényszeríti a nővéreit, hogy találkozzanak és a múlt eseményei szép lassan kibontakoznak a szemünk előtt.

A mágikus szál, az "áprilisi boszorkányság" nem kap igazából hangsúlyos szerepet, szóval aki egy igazi boszorkányos könyvet keres, annak nem biztos, hogy jó választás. Viszont aki szívesen olvas idegen országból, vagy szereti az emberi történeteket annak jó szívvel ajánlom ezt a könyvet!

Axelsson nagyon jól ír - a kezdeti pár oldal bizonytalansága után, hogy mi is lesz ez a történet, hova lyukadunk ki már csak faltam az oldalakat órákon keresztül. Szuper elmerülő, szívbemarkoló olvasmány! Az idei évem egyik jelentős pontja lesz. Örülök, hogy van saját példányom, mert ez tipikusan olyan könyv, amit érdemes időnként újraolvasni.
(Amadea - szerintem neked is tetszene ;))

5/5

Interjú a szerzővel

Kiadó: Trivium
Kiadás éve: 2002
Eredeti cím: Aprilhäxan
Oldalszám: 452
Ár: antikvár
Borító: 4/5

Fülszöveg:
Az áprilisi boszorkány izgalmasan megírt, lebilincselő történet. Olyan helyzeteket dolgoz fel, amelyeket a nők jól ismernek, mint például a nők közötti versengést, anya-lánya közti kapcsolatot, és azoknak az embereknek a kirekesztését a társadalomból, akik valamennyire különböznek másoktól. Desireé fizikai adottságai miatt helyhez kötött, másféle képességekkel viszont rendelkezik. Létezéséről három nővére semmit sem tud – mivel születésétől kezdve nevelőotthonban él – mindaddig, amíg névtelen levelet nem kapnak tőle. Ezek súlyos sebeket szakítanak fel és arra késztetik őket, hogy szembenézzenek múltjukkal. Az anyának valójában csak Desireé a vér szerinti lánya. Ő az, aki bosszúhadjáratot indít három mostohatestvére ellen, hogy megtudja ki lopta el tőle édesanyja szeretetét, melyiküknek a sorsa az, amelyet neki szánt volna az élet. Vajon sikerül megtudnia?

3 megjegyzés:

  1. Ez nekem is megvan, nagyon-nagyon régóta!... El szeretném olvasni, elcsigáztál, annak ellenére, hogy én is inkább boszisnak, háztáji mágiásnak gondoltam. Ebből a szempontból kicsit félrevezető a címe és a borítóterv is. De a borító nagyon szép! :)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A borítót közben értettem meg én is, az egyik szereplőt ábrázolja, de tény, hogy maga a sztori nem ilyen andalító-mágikus, mint amit a borító ígér.
      Hajrá, bár készülj fel, hogy magába szippant és veled lesz a komor hangulata.

      Törlés
    2. Nem baj, kellenek az ilyen könyvek is, és most már tudom, mire számítsak. :)

      Törlés

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.