Philip Pullman - Északi fény (Az Arany iránytű)

Nem igazán értem miért lett Az Arany iránytű a film címe - hiszen nem iránytűről van szó, hanem aletiométerről (ez az eszköz megmondja a megfelelő kezekben az igazat), az eredeti Északi fény találóbb. Ezenkívül zavaró is, mivel ha valaki 1. a filmet látta (mint én), akkor nem érti, hogy miért nem találja sehol a könyvváltozatot.

Ifjúsági regény, de bátran elolvashatják szerintem idősebbek is, mert elég összetett mű - tartalmaz utalásokat az egyházra, a Bibliára, és a végén is elgondolkozik az ember, hogy akkor most kinek az oldalán álljon, mi a jó és a rossz.

"Lyra Belacqua kalandvágyó, fékezhetetlen kislány. Miután a szülei meghalnak, nagybátyja a Jordan-kollégium tudósainak gondjaira bízza. Líra a kollégium Mesterétől titokzatos tárgyat kapt, az aletiométer, s ezzel kezdetét veszi egy rendkívüli utazás, mely a messzi északra vezet, ahol boszorkányok és harcos jegesmedvék vívják csatáikat. Lyra küldetése nem pusztán a saját világára jár mérhetetlen következményekkel, de olyan párhuzamos világok sorsát is meghatározza, melynek létezéséről nem is tudunk ..."

Lyra világa különleges - hasonlít a miénkhez, a történet Oxfordban kezdődik el, ahol megismerjük a vadóc kislány mindennapjait, és Jordan kollégiumot. Miután megjelenik a nagybátyja Lord Asriel, és Lyra hall a titokzatos Porról megváltozik az élete. Mrs Coulterrel Londonba kerül, aki valamiféle asszisztensének fogadja a lányt, de Lyra rájön, hogy nem bízhat benne, ezért megszökik. Eközben az embereket az Átkosok tartják félelemben, akik elrabolják a gyerekeket, hogy északra vigyék őket. Lyra végül a gyiptusokhoz kerül, akik elviszik őt északra, hogy kiszabadítsa apját és Rogert, a konyhai kisinas barátját. Líra útközben összebarátkozik egy panserbjornéval (pácélosmedve - tudnak beszélni, és értelemszerűen páncélt hordanak), és a gyiptus mentőcsapattal - akik az elrabolt gyerekeket akarják kiszabadítani eljut Bolvangarba (az Átkosok központjába, ahol fogvatartják a gyereket és kísérleteznek velük)....
Sok-sok érdekes és izgalmas epizód van a könyvben, és a vége sem kevésbé érdekes - már alig várom, hogy elolvashassam a következő könyvet :)

Amit hiányoltam a könyvből: Pullman nem magyarázza el, hogy a daimónok micsodák- filmváltozat elején a narrátor mondott róluk pár dolgot és a regényben is fokozatosan megismerjük a daimónokat ezért annyira nem voltam elveszve, (aki nem látta/olvasta: a daimónok az emberek részei, különféle állatok alakját veszik fel, a gyerekeké folyton változtathatják a külsejét, a pubertáskor elérésével állapodnak meg egy állat alakjánál, valami olyasmik mint a lélek - a testen kívül, az emberek beszélgethetnek velük, a daimónjaik tanácsot adhatnak nekik, így az ember sosem magányos).

A történet nagyon izgalmas, és mindegyik karakter jól van megírva - Lyra a főszereplő, nekem nagyon szimpatikus - erős, bátor, talpraesett kislány, aki nem fél szembeszállni az élet rossz dolgaival.

Nekem külön tetszettek a nevek - mindnek olyan különleges hangzása van (szerencsém volt, hogy először a filmet láttam, így nem kellett gondolkodnom a kiejtésen :) )

(Az Úr sötét anyagi trilógia:
1. Északi fény
2. A titokzatos kés
3. A borostyán látcső)
5/5

(most erre gyűjtök :D )

Megjegyzések

  1. Nekem nagyon tetszett filmen is könyvben is!
    Érdekes volt, hogy Iorek Byrnison és Lyra milyen közel álltak egymásoz, milyen mély barátság alakult ki közöttük és, hogy mindenre képesek voltak a másikért. Nekem határozottan Iorek Byrnison volt a kedvenc karakterem :D
    A másik két könyv nálam is tervben van, érdekes történet, leköti az embert.

    VálaszTörlés
  2. Nem tudjátok véletlen, hogy végül nem született a filmnek folytatása? 9 éves kisfiam beleszeretett a filmbe. :-) Ajánlanátok neki könyvben a 2-3. részt?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos nem készült el a folytatás :( A könyv folytatásait még nem olvastam, de szerintem nekiállhat nyugodtan ;)

      Törlés

Megjegyzés küldése

na ehhez szólj hozzá ;)