Cholnoky Viktor - Az álomírtó
Cholnoky Viktorról idén, szeptemberben hallottam először (egyetemen vettük két novelláját), és nagyon megtetszett a stílusa - gondoltam írok róla, mert azt hiszem nem olyan ismert író (saját esetemből kiindulva :) ).
Egy-két tudnivaló róla:
(1868 - 1912)
Főleg újságíróként, szerkesztőként dolgozott. Tárca műfajban alkotott legtöbbször, ezekben a rövid írásokban a szépirodalom keveredett a szakirodalmak, a tudományosság jellemzőivel. Történetei sokszor meseszerűek, tanulásággal a végén. Impresszionista, romantikus stílus jellemző rá, a tárcái középpontjában az ember áll - az foglalkoztatja miért olyan nehéz megérteni az embereket.
A szereplői különlegesek, egyediek, töprengő emberek (saját gondolatait szólaltatja meg rajtuk keresztül).
Hasonlóan Krúdyhoz és Kosztolányihoz neki volt is egy irodalmi alakmása, állandó szereplője: Trivulzió. A Trivulzió-történetek hasonló felépítésűek: a narrátor találkozik T-val, aki -némi ital fizetése után - elkezdi mesélni neki a legújabb kalandjait. T- folyton utazik, kalandokba keveredik - Cholnoky ellentéte (mivel ő nem sok helyen járt, de talán ezzel a szereplővel élte ki az utazásvágyát), a kaland az életformája, meg látja a hétköznapi életben a kalandot. Erre utal az is, hogy elvesztette egyik szemét - ezért ő másképp látja a világot, ez teszi lehetővé, hogy meglássa a kalandot mindenben.
Nekem legjobban a Trivulzió-történeteket tetszettek, de ebben a kötetben még szerepelnek ősi-mesék (Néhusztán meséi), ezek is nagyon különlegesek voltak.
A novelláiban (tárcáiban) remekül keveredik a mese, a valóság, és a bölcselkedés, a tanító célzat.
Remélem sikerült felkeltenem az érdeklődést egy méltatlanul elhanyagolt (?) író iránt.
5/5
Forrásom: jegyzeteim :) , Az álomirtó c. könyv utószava.
Egy-két tudnivaló róla:
(1868 - 1912)
Főleg újságíróként, szerkesztőként dolgozott. Tárca műfajban alkotott legtöbbször, ezekben a rövid írásokban a szépirodalom keveredett a szakirodalmak, a tudományosság jellemzőivel. Történetei sokszor meseszerűek, tanulásággal a végén. Impresszionista, romantikus stílus jellemző rá, a tárcái középpontjában az ember áll - az foglalkoztatja miért olyan nehéz megérteni az embereket.
A szereplői különlegesek, egyediek, töprengő emberek (saját gondolatait szólaltatja meg rajtuk keresztül).
Hasonlóan Krúdyhoz és Kosztolányihoz neki volt is egy irodalmi alakmása, állandó szereplője: Trivulzió. A Trivulzió-történetek hasonló felépítésűek: a narrátor találkozik T-val, aki -némi ital fizetése után - elkezdi mesélni neki a legújabb kalandjait. T- folyton utazik, kalandokba keveredik - Cholnoky ellentéte (mivel ő nem sok helyen járt, de talán ezzel a szereplővel élte ki az utazásvágyát), a kaland az életformája, meg látja a hétköznapi életben a kalandot. Erre utal az is, hogy elvesztette egyik szemét - ezért ő másképp látja a világot, ez teszi lehetővé, hogy meglássa a kalandot mindenben.
Nekem legjobban a Trivulzió-történeteket tetszettek, de ebben a kötetben még szerepelnek ősi-mesék (Néhusztán meséi), ezek is nagyon különlegesek voltak.
A novelláiban (tárcáiban) remekül keveredik a mese, a valóság, és a bölcselkedés, a tanító célzat.
Remélem sikerült felkeltenem az érdeklődést egy méltatlanul elhanyagolt (?) író iránt.
5/5
Forrásom: jegyzeteim :) , Az álomirtó c. könyv utószava.
határozottan felkeltetted az érdeklődésemet :D
VálaszTörlésennek örülök :D
VálaszTörlés