Újraolvasnám...

október 20, 2017
Azt hiszem még eddig nem írtam különálló bejegyzést az újraolvasásról. Egy-egy könyvnél említettem, hogy volt időszak amikor a kedvenc könyveimet újra-meg újra elolvastam - ez gyerekkoromtól az egyetemig tartott, amikor még nem vettem/kölcsönöztem annyi könyvet. A Harry Potter sorozatot pl. kb évente újraolvastam, nem tudnám megmondani az első részt mennyiszer; de így voltam Anne Rice Vámpírkrónikáival, a Gyűrűk Urával, sőt még a Twilighttal is.

Ahogy beindult az egyetem, vettem több könyvet és párhuzamosan megismerkedtem és elmerültem nyakig :D a könyvesblogok világában, úgy szorult háttérbe az újraolvasás. Túl sok könyv volt, amit meg akartam ismerni, sajnáltam arra az időt, hogy egy olyan történettel töltsem, amit egyszer már olvastam. (A Harry Potter sorozat mondjuk kivétel, mert nekem ez egyfajta gyógykönyv is, amit bármikor elő tudok venni, ha egy kis bátorításra, varázslatra vágyom - az utóbbi években pedig az illusztrált kiadások miatt nagy örömmel olvasom újra.)
Goodreads - 2017 elején náluk is az újraolvasás volt a téma!
Az utóbbi években rájöttem, hogy a kedvenc könyveket újraolvasni jó dolog - oké benne van a rizikó is, hogy egy történet, ami elvarázsolt, ma már nem fog annyira tetszeni, de úgy vettem észre nekem eddig még mindig pozitív élmény volt.

Az utóbbi hónapokban hetekben néhány újrakiadás, vagy adaptáció miatt több könyv is összegyűlt a fejemben, amiket szeretnék megint olvasni. Azt hiszem, a könyvolvasásnak-bloggerkedésnek is vannak fázisai - a kezdeti mindent akarok azonnal állapot után megfontoltabban válogattam az olvasmányok között. Mivel már túl sok történetet olvastam, ezért keresnem kell azokat, amik meglepnek, amik kiemelkednek a többi közül. Az újraolvasás úgy tűnik a következő fázis, amikor egyszerűen csak jól akarom újra érezni magam egy történetben és nem 'teljesíteni' egy vadiúj könyvről szóló bejegyzéssel.

Ezekkel a könyvekkel szeretnék a közeljövőben (+1-2-3... éven belül) újraázni:
  • Stephenie Meyer: Twilight – Alkonyat - megleptem saját magamat is, de most ősszel valahogy vágyom az első részre (persze találtam kihívást is hozzá a molyon). :)
  • J. K. Rowling: Harry Potter és az azkbani fogoly (illusztrált)
  • Robert Galbraith: Kakukkszó - a tvsorozat miatt feltámadt bennem a vágy, hogy újraolvassam, ill. legyen saját példányom is belőle. A 2. rész már megvan, a 3. rész még beszerzésre vár :)
  • Donna Tartt: A titkos történet - szintén egy olyan könyv, amiből úgy éreztem kell egy saját és jó lenne újraolvasni is - főleg ősszel. A Park kiadós új változatban szereztem be, ami nagyon szép.
  • Philip Pullman: Az ​arany iránytű (Az Úr Sötét Anyagai 1.) - a Ciceró most újra kiadja a sorozatot, ezért ez is megadta a löketet, hogy újraolvassam, ill. befejezzem végre a sorozatot. (A 2. részt még 2010-ben olvastam el.)
  • Anna Gavalda könyveit a saját kihívásom miatt.
  • J. R. R. Tolkien A Gyűrűk Ura trilógia - ebből jön egy új kiadás, ami szintén kívánságlistás nálam, szuper lenne ezt is kb 10 év után újraolvasni :D
Nektek van ilyen listátok, 
szerettek egyáltalán újraolvasni könyveket? :)

Sister is írt a témáról :)

5 megjegyzés:

  1. Szeretek újralvasni, de néha tényleg sajnálom rá az időt... annyi új megismerni való van még. :) Persze ettől függetlenül vannak állandóan újraolvasott könyvek: Moning Fever sorozata és a HP. Régebben Az Úr sötét anyagai is, azt is többször végigolvastam. De most szeptemberben is újráztam két könyvet: az egyiket mert szeretem, és aktualitása lett, a másikat pedig a sorozat folytatása miatt (amiből aztán lehet mégsem lesz folytatás. :D) Nagy a rizikó ilyenkor, hogy mi van, ha ezúttal nem is tetszik majd annyira, ha nem azt nyújtja mint amit vártál, amire emlékeztél, amitől annyira szeretted...

    VálaszTörlés
  2. Én ritkán olvasok újra könyveket -kivétel tán a Harry Potter volt (nem is tudom hányszor olvastam már a köteteket, de 3X minimum)-, viszont nagyon sokszor megfordul a fejemben, hogy bizonyos könyvek esetében meg kéne próbálnom, mert kíváncsi vagyok arra, hogy most is az lenne-e a véleményem róla, mint akkor volt. De ez nálam amolyan halva született ötlet. :) Mert jönnek az újabb könyvek, a még nem olvasottak és így az újraolvasás egyre hátrébb kerül a listámon.

    VálaszTörlés
  3. Most én is nagyon újraolvasós hangulatban vagyok! Szép lassan haladok ezekkel a könyvekkel, előveszem őket, amikor épp jól esik, megvárnak :) A HP 1. részét kezdtem el meg A boszorkányt, megnyugodva tapasztaltam, hogy utóbbit még mindig nagyon imádom. De egyébként kedvem lenne még egy csomó mindennel újrázni, pl. az Engelsfors-trilógiával, a Tündérkrónikákat folytatni... egy csomó bekuckózós kabátkönyv. :)
    A Twilightot amúgy tök megértem, szerintem jó kis őszi könyv, mármint a jó, az túlzás, de érted :D

    VálaszTörlés
  4. Kata utolsó mondatán most nagyon mosolygok :) De amúgy a Twilight első része szerintem is jó volt még (repülőúton olvastam, kellően elterelte a figyelmem arról, hogy a levegőben vagyunk és hogy egyedül utazom :)
    Én nagy újrázó vagyok, minden évben sorra kerítek jó néhány könyvet. Egyszerűen szeretem a régi nagy kedvenceimet, idén 6-nál járok és még tervezek párat, szóval szerintem ez igazán jó dolog.

    VálaszTörlés
  5. Nekem mindig vannak ilyen irányú terveim, hogy majd ezt vagy azt újraolvasok, de általában csak a Harry Potter-sorozatot sikerül, annak már a gondolata is iszonyatos lázba hoz még mindig, és képes vagyok lemondani egyelőre a többi érdekes -számomra - új könyvről. De pont múlt héten gondolkodtam a Jane Eyre-en meg az Üvöltő szeleken, és hát az Úr Sötét Anyagai trilógia is eléggé csábít megint, hogy megjelent az új könyv. Pedig jó az újraolvasás, olyan sok mindent másként lát másodjára vagy kitudjahanyadjára az ember. (ezt a HP-n is érzem)
    Régen én is sokat olvastam újra (például 8-9 évvel ezelőtt), mostanában nagyon-nagyon ritkán. A Gyűrűk Urát viszont négy éve akartam újraolvasni (tini koromban minden nyáron elolvastam, annyira imádtam), de a második kötetnél félbemaradt, mert nem adta azt az élményt, mint régen. És szerettem volna, ha úgy marad meg bennem mint tini korom egyik legkedvesebb olvasmánya.

    VálaszTörlés

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.