Kőrösi Zoltán - A hűséges férfi

A Vámos könyvnek hála több kortárs szerzőt felvettem a 'listámra', az egyik Kőrösi Zoltán. Az interjú hatására főleg a Délutáni alvás kötete érdekelt, ez meg is volt a könyvtárban, de olyan nagy alakú, hogy majd egy más alkalommal veszem ki. Velem jött viszont A hűséges férfi és a Budapest, nőváros.

Semmi előismeretem nem volt az íróról - az interjút leszámítva, így 'friss szemmel' láttam neki a fenti novelláskötetnek. Az első benyomásom a borítóról és magáról a kötetről: művészi, szomorkás, elmélyült, igényes. Meglepődtem, hogy ez a kötet 2011-ben jelent meg, de már kapható a Könyvudvarban 'ócóér' a szerző több könyvével egyetemben.

"Kőrösi Zoltán új novellái ugyanazon a helyszíneken játszódnak, amelyeket már a "Budapest, nőváros" vagy a "Szerelmes évek" című könyveiben megismerhettünk. Az írások mindig valami emberi határhelyzetet rögzítenek, ahol egy-egy emberi sors átfordul és véglegessé válik. Ám a kötet hőseinek alapvető kérdése: miért érdemes hűségesnek lenni valakihez vagy valamihez - egy életen át."

A novellákat szomorú hangulat járja át, többször a halál a téma vagy a magány, az elhagyott, de hűséges férfiak. Az évszakok is erőteljesen jelen vannak, a fő témák az emberi sorsok, elkapott pillanatképek a villamosról, vagy az utcáról.
Nekem főleg ezek a 'szemlélődő' novellák tetszettek (Nyár, Vasárnap, Szél, Villamos), amikben úgy éreztem ott ül a narrátor az utcán és elmondja amit lát, elgondolkodhatunk rajta, miért épp ezeket írja le. A másik csoportba a komorabb történeteket sorolnám, amiknek a témája az élet, élettörténeket, a magány, vagy éppen a boldogság.

Nehezen tudok írni a kortárs szépirodalomról, mert tudom, hogy nem vagyok elég érett, hogy megértsem, és elemezzem őket, de most nem is ez volt a célom, hanem - felhívni a figyelmet a magyar szépírókra; mert nem kell ahhoz külföldi szerzőket olvasni, hogy megtaláljuk a szépet.

Értékelésnél is bajban vagyok, mert több novella nem tetszett, mert nem is értettem meg, vagy pedig nem tudtam átélni a helyzetet. Főleg az általam szemlélődőnek nevezett novellák tetszettek.


4/5


Kiadó: Kalligram
Kiadás éve: 2011
Oldalszám: 156
Ár: 2300 Ft (Könyvudvar 1290 Ft)
Borító: 5/5

Nincsenek megjegyzések:

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.