Adam Alter - Kijózanító ​rózsaszín


A cím maga egy érdekes kísérletre utal: Schauss professzor rájött, hogy ez a szín elgyengíti az embereket, egyúttal nyugtat is, ezért később több helyen (börtönökben, öltözőkben) is szeretettel alkalmazták. Ezt nevezték el kijózanító rózsaszínnek. Ebben a könyvben ehhez a jelenséghez hasonlókat mutat be Adam Alter, amik valahogy mind hatnak ránk.

A könyv három fejezetből áll: az első a saját tudatunk kis trükkjeit mutatja meg, a második annak a hatását amikor emberek vesznek körül minket, a harmadik pedig a tőlünk független tényezőket, mint pl. a színek, vagy az időjárás.

Az első fejezetben a legérdekesebb jelenség szerintem a nevek hatalma: ha valakinek könnyen kiejthető, gördülékeny neve van, az nagyobb eséllyel érhet el sikereket, mint akinek nehezen kimondható, bonyolult neve. 
Az előítéletek témája többször előjött - fekete-fehér, gazdag-szegény, tanult-egyszerű emberek ellentéteiről mind-mind van valami prekoncepciónk, pl.: ahogy a kísérletek bebizonyították inkább tartunk bűnösnek, vagy veszélyesnek egy fekete bőrűt, mint egy fehéret. 
Az előítéletek részben azért alakulnak ki, mert ösztönösen idegenkedünk az újdonságtól és a másságtól, hiszen mindkettő veszélyezteti a Maslow-féle biztonságmotiváció beteljesítésére irányuló törekvéseinket. Ezért hozunk létre asszociációkat csoportok és különféle jellemvonások – mint a barátságosság, az állatiasság, a lustaság, a durvaság, a gazdasággal való hivalkodás, az agresszivitás és a veszélyesség – között. Ezek az asszociációk néha megvédenek bennünket, és magyarázatul szolgálnak egy sor aggasztó viselkedésformára, az elfogult halálos ítéletektől a ravaszon tartott, veszélyesen viszkető ujjig.
A második fejezetben olyan kutatásokról van szó, amik azt vizsgálják egy másik ember, vagy embercsoport hogyan hat az egyénre: a teljesítményére, vagy hogyan alakítható ki mesterségesen a bizalom. 

A harmadik részből a színek hatása már ismerős volt egy tavalyi olvasmányomból, de szó volt arról, hogyan hat a meleg időjárás az autósokra (rosszul), télen nagyobb eséllyel esnek szerelembe az emberek, és hogyan hat egy meleg kávé.

Az egyes fejezet logikusan épülnek egymásra, tetszett, ahogy Alter összekötötte a viszonylag száraz kísérletek tényeit, adatait és élvezhető formában feldolgozta. 
A kísérletek elsősorban az amerikai, ritkábban az európai embereket vizsgálták. Érdekes olvasmány volt, néhány kísérlet eredményét érdemes megfontolni (pl.: egy stresszes nap után kapcsolódjunk ki a természetben). 

4/5

Kiadó: HVG Könyvek
Kiadás éve: 2016
Eredeti cím: Drunk ​Tank Pink
Oldalszám: 296
Ár: 3900 Ft
Borító: 4/5

Fülszöveg:
Miért tudnak jobban olvasni a tizediken lakó gyerekek a földszinten lakóknál? 
Milyen színű mezben játsszunk, ha nyerni akarunk? 
Hogyan érhetjük el, hogy az emberek fizessenek a becsületkasszába? 
Milyen profilképpel leszünk népszerűek a társkereső oldalakon? 
Miért Usain Bolt a leggyorsabb ember a világon?
Legtöbben azt hisszük, hogy másoktól szinte teljesen függetlenül gondolkodunk és viselkedünk. Valójában azonban környezetünk elképesztő mértékben befolyásolja döntéseinket és tetteinket. Adam Alter pszichológus és marketingszakember a legújabb pszichológiai kutatások segítségével bemutatja, miként hat ránk a világ: hogyan módosítják viselkedésünket a címkék, a jelképek, a kulturális közeg, vagy éppen az időjárás.


Megjegyzések