Jay Asher - Tizenhárom ​okom volt…(újraolvasás)

Két hete elkezdtem nézni a Netflix által forgatott adaptációt, ami a könyvből készült. A regényt először 2011-ben olvastam (szintén áprilisban O.O), akkor nagyon megfogott a történet. Most a tvsorozat hatására újraolvastam, egyrészről azért, hogy felelevenítsem a történetet, másrészt kíváncsi voltam mennyire voltak hűek a sorozatkészítők a könyvhöz.

A sztori röviden: Hannah Baker új városba költözik a szüleivel, elsős lesz a helyi középiskolában. Bekerül egy új környezetbe, ahol barátokat, szerelmeket próbál szerezni. Lehetne ez egy átlagos romantikus történet egy fiatal lányról, de nem az. Hannah öngyilkos lett...

tumblr
Halála előtt készít 13 kazettát, amiken megindokolja a döntését. A könyv narrációja egyedi: a kazettákon elhangzó szövegeket váltogatják Clay Jensen gondolatai, aki kedvelte Hannát és szeretett volna közelebb kerülni hozzá. 

Ami miatt tetszett a könyv, hogy rendhagyó módon dolgozza fel ezt a témát, ami sok fiatalt érinthet, még ha nem is jutnak el a végső döntésig. Sokan depressziósok, bántják magukat, vagy küzdenek különböző szorongásokkal, betegségekkel. Jay Asher adott egy módot, hogy megbeszélhessük ezt a témát. Felnőtt fejjel gondolhatjuk azt, hogy a Hannah-t ért sérelmek önmagukban nem voltak olyan horderejűek, hogy ezt a döntést megindokolják. Kamaszként annyira ingatag tud lenni az ember lelkiállapota, hogy valakinek elég lehet 'ennyi'. Figyelni kell egymásra. Ebben áll ennek a könyvnek és már a sorozatnak is a jelentősége.

4/5

A sorozatról: a könyvet olvasva rájöttem, hogy elég pontos adaptációt kaptunk; az események, a párbeszédek viszonylag jól követték a könyvet. Viszont az adaptáció jócskán elnyújtja a történetet, szerintem nem baj - a helyzeteket, a problémákat jobban ki tudták dolgozni az alkotók és nekünk is van időnk feldolgozni a sztorit. Ezen kívül mélyítettek is a történetet - a Hannah-t ért hatások komolyabbak lettek,  a vele kapcsolatba kerülő diákok karaktereit árnyalták és új problémákat hoztak a felszínre (homoszexualitás, alkohol és drogproblémák). 

Azt mondom válasszátok inkább a sorozatot, ha érdekel titeket a történet, mert úgy érzem többet ad, mint a könyv!

1 megjegyzés:

  1. Engem a könyv rendkívül bosszantott, és nem tetszett, nagyon untam, de sorozatként adok neki esélyt. Ott szerintem több van benne, főleg ahogy megnéztem a trailert itt a blogodban rájöttem, hogy tök jó szereplőket választottak ki a karakterek szerepére.

    VálaszTörlés

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.