Miért jó olvasni?

november 02, 2015
Pénteken egy érdekes előadáson vettem részt, ami az olvasás és a stresszkezelés kapcsolatáról szólt. Tudom és tapasztalom, hogy olvasni varázslatos dolog, de ezen az előadáson több olyan érdekességről is hallottam, amik miatt örülök, hogy engem már nem kell meggyőzni, hogy vegyek könyvet a kezembe. 
weheartit
Olvasáskor más tudatállapotba kerülünk, ami eltér a megszokott, aktívtól. Hasonló más tudatállapot az alvás, vagy épp a drogok által elért állapotok. 
Csíkszentmihályitól ismert flow-élmény érhető el olvasáskor, és minél több flow van egy ember életében annál boldogabb. Amúgy nekem a blogírás is ilyen, képes vagyok teljesen kikapcsolni miközben írok. Mint most :D

Kutatások bizonyítják az olvasás csökkenti a depresszió kialakulásának valószínűségét, és stresszoldó szerepét (6 perc olvasás elég volt egy kutatásban, hogy az alanyok lenyugodjanak), és az Alzheimer kockázatát is (az aktívan olvasó idősek agyában nem termelődött túl az a fehérje, ami ennek a kórnak az agyi elváltozásait okozza, nem indult meg a plakk-képződés). 

Ami nekem új és furcsa dolog volt, hogy az olvasás az agyban fizikai változásokat is okoz - a gyakran használt idegpályákon több fehérje termelődik és megvastagszik az a terület (remélem jól jegyeztem fel). Ezen kívül olvasás közben nem csak a szövegértő terület (wernicke - brocka), hanem más-más központok is aktívak lesznek (pl. ha futásról olvasunk akkor a mozgásos terület is aktív lesz). Ilyenkor az adott területbe több vér is áramlik, ami pedig az agyi erek rugalmasságának tesz jót. (Agytorna :D)
weheartit
A szemilységre is nagy hatással van az olvasás, már kisgyereknél megfigyelhető, hogy melyiknek olvasnak fel a szüleik. Nagyobb empatikus készség, gyorsabb problémamegoldás, önismeret és személyiségfejlődés a 'mellékhatása' a könyvmolyságnak. Tükörfunkció volt nagyon érdekes, miszerint a sokat olvasó ember sokkal jobban meg tudja oldani a problémáit, mert több nézőpontból tud saját magára tekinteni, mivel nagyobb a beleérző képessége, bele tudja helyezni magát mások nézőpontjába is. 

A könyvek emellett sok-sok modellel és ellenmodellel, ill. problémamegoldással szolgálnak, amiket fel tudunk használni az életünkben. Az előítélet is lehet csökkenteni, talán többen hallottok arról az olasz kísérletről, ahol 6 héten át Harry Pottert olvastak a kutatásban részt vevő diákokkal - ők a kutatás végére kevesebb előítélettel rendelkeztek, mint kortársaik...

A nap közben elveszített energiák visszapótlására is jó az olvasás - tea és egy könyv, igazi wellnes az agynak, ugye? :)
weheartit
Érdekes volt még hogy felvetődött az előadás után az a kérdés, hogy hogyan lehet egy felnőttel megszeretettni az olvasást - kaptam egy jó tippet - hangoskönyvek! :)

7 megjegyzés:

  1. Nagyon jó kis összefoglalót rittyentettél, köszi! :) Jó volt elolvasni, és hát tényleg, jó végiggondolni milyen fontos és pozitív hatásai vannak a kedvenc hobbinknak! :D Az agytornán felnevettem, de tényleg az :D

    A hangoskönyves megszerettetéssel pedig abszolút egyetértek, ebben a rohanó, multitasking világban tökéletes módja a kikapcsolódásnak más tevékenységek, vagy hosszú vezetés, utazás közben. :) Az auditivitást ugyan fejleszteni kell hozzá, de onnantól hawaii. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én köszi :)))) Így már elmondhatjuk, hogy szinte minden nap sportolunk, nemde? :D

      Törlés
    2. Keményen, nem kímélve magunkat! :D

      Törlés
  2. Nagyon jó lett ez a bejegyzés, élveztem olvasni! :) Én is voltam régebben egy ehhez hasonló előadáson (a helyi könyvtárban tartották), s elcipeltem magammal egy olyan barátomat is, aki nem szeretett olvasni. Azóta, ha nem is rendszeresen, de már nem ódzkodik könyvet venni a kezébe! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi :)) Akkor volt értelme megírnom, pedig gondolkoztam rajta hogy beszámoljak-e róla :)
      Én sajnos nem tudom senkit elcsábítani :)

      Törlés
  3. De jó, hogy írtál róla! :) Tök jó előadás lehetett... Holnaptól jobban erőltetem az olvasást az egyetlen olyan csemetémnél is, aki még nem könyvfüggő... :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszii!! :)) Jó volt, sok érdekeséggel.
      Na erre is volt egy kérdés a közönségből, anyuka mondta hogy egyik lánya nagyon szeret olvasni a másik viszont nem, mit tehet hogy rákapassa a másikat is (pedig olvasott nekik gyerekkorukban - ami ugyebár nagyon sokat számít). A pszichológus, aki tartotta az előadást csak annyit mondott rá, hogy ha nem akar akkor nem lehet, de lehet hogy később majd rájön milyen jó olvasni és akkor nem 'veszett kárba' úgymond a gyerekkori olvasás.

      Törlés

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.